Fair Group

Moderat konkursnedgang i august – en krevende høst venter likevel norsk næringsliv

282 bedrifter gikk konkurs i Norge i august, en marginal nedgang på to prosent sammenlignet med august i fjor.

Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Group.
Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Group. Foto: Moment Studio

Fair Group forventer samtidig at presset på bedriftene kan gi norsk næringsliv enda flere utfordringer utover høsten. Selskapet frykter rekordhøyt antall konkurser innen året er omme.

– Vi er bekymret for at 2024 vil gi langt flere konkurser enn på mange år. Flere indikatorer peker mot en krevende situasjon for bedriftene, med vedvarende høye rentekostnader og økte driftsutgifter – som vi ser slår ut i inkassotallene. Det tærer på bedriftenes marginer, og vi venter en rufsete høst for næringslivet, sier Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Group.

Inkasso- og fakturahåndteringsselskapet Fair Group utarbeider hver måned en analyse av konkursutviklingen i norsk næringsliv. Over 1 000 arbeidstakere ble omfattet av konkursene i august, og 1,8 milliarder kroner i verdiskapning forduftet.

Konkurstakten bekymrer – nærmer seg rekordnivåer

Så langt i år har 2 607 bedrifter gått konkurs i Norge, omtrent syv prosent flere enn på tilsvarende tidspunkt i fjor. Antallet har heller ikke vært høyere de siste fem årene.

– Hvis konkursveksten så langt i år fortsetter er vi på god vei mot nærmere 4 000 konkurser i 2024 - det er et rekordhøyt nivå sammenlignet med de siste fem årene. Vi ser dessverre stadig oftere at større bedrifter med lang historie havner i konkursstatistikken, sier Aandalen.

Tall fra SSB viser at 3745 bedrifter gikk konkurs i løpet av hele 2023. Fair Groups analyser indikerer at det høye konkursomfanget hittil i år i snitt har medført at 20 bedrifter har gått konkurs hver eneste virkedag i 2024.

Konkursbølgen fortsetter å skylle over bygg- og anleggsbransjen

Bygg- og anleggsbransjen var den hardest rammede bransjen i august, med 67 konkurser. Over 403 arbeidstakere var omfattet av konkursene i bransjen denne måneden.

Bygg- og anleggsbransjen har opplevd krevende år og betydelig svake ordrebøker, utsettelse av prosjekter, i kombinasjon med kostnadseksplosjon på materialer.

– Konkursstatistikken reflekterer de vanskelige tidene for bygg- og anleggssektoren. Bransjen har lenge sett prosjekter bli utsatt, noe som har ført til en forverring av bedriftenes økonomiske posisjon. Inntil investeringsviljen tar seg opp vil situasjonen forbli utfordrende, sier Aandalen.

Den største konkursen i august var hytteleverandøren Jøra Bygg i Innlandet. Over 40 ansatte ble omfattet, og det anslås at mer enn 176 millioner kroner i verdiskaping gikk tapt.

Boligprodusentenes Forening meldte i slutten av august at igangsettingen av nye boliger i første halvår av 2024 er det laveste de noen gang hadde målt. Totalt var nivået på igangsettelser de siste tolv månedene 25 prosent lavere sammenliknet med forrige tolvmånedersperiode.

Hvis du vil se dette innholdet fra datawrapper.dwcdn.net, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Christian AandalenAdministrerende direktørFair Group

ca@fair.no

Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Group.
Foto: Moment Studio

Om Fair Group

Fair Group ble grunnlagt i 2018 og tilbyr fakturerings- og innfordringstjenester. Konsernets distribusjonsdel, Fair Distribution, sender ut over 36 millioner klimakompenserte fakturaer årlig og fokuserer på høy digitalisering for raskere betaling og lavere klimaavtrykk. Inkassoselskapet Fair Collection er Norges raskest voksende, håndterer mer enn en million saker årlig, og tilbyr bærekraftige løsninger som har spart forbrukerne for over 10 millioner i gebyrer og salærer i 2023.

Financial Times har kåret Fair Collection til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024.

Følg pressemeldinger fra Fair Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fair Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fair Group

Fair Group fortsetter veksten - kjøper opp faktura- og inkassoselskapet Maik AS fra Fredrikstad Energi AS19.6.2024 13:07:10 CEST | Pressemelding

Fair Group AS har på kort tid vokst til å bli Norges femte største distributør av fakturaer og tredje største inkassoselskap målt i oppdrag. Nå styrker selskapet sin posisjon i markedet for faktura- og inkassotjenester ytterligere, utvider tjenestetilbudet og tar en ledende posisjon i energisektoren, gjennom oppkjøp av Maik AS. Selskapet var tidligere eid av Fredrikstad Energi AS.