Det handler ikke bare om trafikk i Oslo
Regjeringen tar til vettet, og vil gjenåpne kollektivfeltet for el-biler i helgene på E6 Nord og E18 Vestkorridoren. Det er klokt å utnytte veienes kapasitet bedre, slik at folk kommer raskere fram dit de skal. Det betyr i tillegg mindre trafikk på sideveier som ikke er bygget for dette.

Samferdselsbyråden i Oslo er bekymret for at Oslo med dette vil kveles av all biltrafikken som kommer inn til byen. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har behov for å gi dette bildet to nyanser: for det første skal ikke all trafikk som kommer sør, øst, vest eller nordfra inn til Oslo sentrum. Og for det andre er stengingen av Ring 1 et skrekkens eksempel på hvordan ressurser ikke finner hverandre når de trengs som mest.
4,5 milliarder i bompengeregning og et forverret tilbud
En fersk rapport fra OFV viser at på alle de seks viktigste og største hovedveiene til og fra Oslo, er daglig lange køer og saktegående trafikk i rushtiden. Til sammen koster dårlig fremkommelighet samfunnet - bare på disse veiene - 5,1 milliarder kroner årlig. Dette kommer på toppen av at bilistene årlig betaler inn om lag 4,5 milliarder i bompenger.
Rapporten viser videre at de fleste køene er størst utenfor Oslo i rushtiden. OFV leser dette som at kapasiteten gjennom Oslo er relativt god, selv om det går sakte på Ring 3 på ettermiddagen. Byrådet må i sin kommende samferdselsplanlegging ta innover seg at mye av trafikken som går inn og ut av Oslo nettopp skal gjennom byen. Oslo er transitt for store strømmer av folk, varer og tjenester, og ikke endepunktet. Det stiller krav til økt samarbeid på tvers av kommunegrenser. Det skal ikke være nødvendig å drive samferdselsplanlegging i kommunene rundt Oslo på samferdselsministerens kontor.
En gylden mulighet for omstilling ble tidenes mageplask
For OFV er stengingen av Ring 1 fortelling om fravær av koordinering og samhandling. At når det virkelig gjelder snakker ingen med hverandre. For dette kunne ha vært muligheten til å bruke E18 vestkorridoren som et godt forsøk på å la flere som har mulighet til det å la bilen stå. Men hvor er tilbudet om flere ekspressbusser og flere båtavganger fra Ruter? I tillegg topper Vy det hele med halve togsett og evige utfordringer med signalanlegget mellom Oslo S og Skøyen. Pendlere presses sammen som sild i tønne på overfylte tog. Det nytter ikke å snakke fint om kollektivtrafikk når tilbudet ikke bedres når det trengs som mest. Særlig i et område som samler inn mange bompenger årlig til nettopp kollektivtrafikk, hadde vi trodd samhandlingen var bedre. Når det ikke finnes alternativ, vil noen velge bilen. Rett og slett fordi hverdagen må gå opp mellom jobb og fritid.
Nøkkelord
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noSiri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Sterk økning i nybilsalget i første halvår - 75 000 har kjøpt ny bil1.7.2025 11:12:37 CEST | Pressemelding
Nybilsalget gikk med god fart i juni, og i første halvår var det en betydelig økning i antall nye personbiler sammenlignet med samme periode i fjor. Særlig én ting skiller Norge fra resten av Europa: Her hjemme selger elbiler og Tesla så det suser, mens Tesla-salget har falt kraftig i Europa.
Torill Eidsheim blir ny leder for samfunnskontakt og mobilitet i OFV30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har gleden av å kunngjøre at Torill Eidsheim tiltrer som leder for samfunnskontakt og mobilitet i organisasjonen fra 1. august 2025. Hun får hovedansvaret for å lede og videreutvikle OFVs politiske og faglige arbeid.
Nå skal Norges dårligste fylkesvei kåres20.6.2025 10:32:16 CEST | Pressemelding
Er veien din full av hull, for smal, kronglete eller rett og slett farlig å kjøre på? Nå inviterer Opplysningsrådet for veitrafikken hele Norge til å sende inn bilder og beskrivelser – og være med på å kåre «Norges dårligste fylkesvei».
Norge og Danmark med solid hopp i nybilsalget i mai17.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mens Norge og Danmark opplevde en sterk økning i nybilsalget i mai sammenlignet med samme måned i fjor, var økningen i Sverige langt mer beskjeden. I Finland falt salget av nye personbiler. Og selv om vi har mye til felles i Norden, er Topp 10 listen over hvilke biler vi velger, ganske så ulik.
Kampanjer driver nybilsalget opp2.6.2025 10:36:49 CEST | Pressemelding
Svært mange hentet ut sin nye bil i mai. Det ble registrert 14 260 nye personbiler, og det er hele 39,1 prosent flere enn i mai i fjor. Så langt i år har 57 142 nye personbiler fått skilter på, og det er 30,6 prosent flere enn i samme periode i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom