NAF: - Sett lysbryteren på auto

Moderne biler har mange lysinnstillinger. - Vi anbefaler at du setter lysbryteren på auto, så er du sikker på at riktige lys er tent på bilen til enhver tid, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Mange biler tenner ikke baklysene sammen med kjørelys. - Sett lysbryteren i auto, så tenner bilen selv de lysene det er behov for, råder NAF. NAF Colourbox

Høsten nærmer seg og med høsten kommer mørke kvelder, nedbør og dårlig sikt. - Etter lange og lyse sommerkvelder står høsten for tur og mange kjører med lysbryteren i feil innstilling uten å tenke over det. Sett den i auto, så styrer bilen selv for å bruke riktige lys til ulike forhold, råder rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.

Lys er viktig for å bli sett

Utfordringen er at mange moderne biler ikke tenner baklysene når lysbryteren står avslått, da tennes bare frontlysene eller bilens kjørelys. Å kjøre uten baklys tent kan medføre en bot på 3900 kroner.

- Bøter er en ting, verre er det at andre bilister ikke ser deg. Det kan fort føre til en ulykke eller farlig situasjon. Du er nemlig helt usynlig i mørket uten baklys på bilen, sier Svendsen.

Ikke alltid auto er best

Med lysbryteren på auto tenner bilen automatisk nærlys og baklys når det blir mørkt ute, men det er situasjoner der det kan være lurt å kjøre med baklysene tent også i dagslys.

- Gode eksempler på det er når det regner, det er tåke eller dårlig sikt, sier NAF-rådgiveren

På biler som også har automatisk lyskontroll av fjernlys kan det i mange tilfeller lønne seg å sette lysbryteren på. Da har man selv kontroll over når man blender opp og ned. Mange systemer blender ned for tidlig og opp for sent.

- Ta kontroll når været krever det eller når du kjører i mørke og syntes at bilen er vel rask med å blende ned og treg med å sette på fjernlysene, råder Svendsen.

La tåkelysene være av

NAF anbefaler også bileierne å skru ned lysstyrken på skjermene inne i bilen, og til å la tåkelysene foran være avslått når man kjører i mørke og i regn.

- Begge disse lyskildene er kraftige og vil gjøre nattsynet ditt dårligere. Så sett skjermene i nattstilling og skru av tåkelysene foran på bilen. Da er du sikret så godt nattsyn som mulig og kan oppdage farer tidligere. En annen ting er selvsagt også at det er forbudt å kjøre med tåkelys tent i kombinasjon med nærlys eller fjernlys, avslutter Jan Harry Svendsen.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.