Dette er nordmenns favorittgulv

300 000 nordmenn skal legge nytt gulv i året som kommer, og sjansen er stor for at de vurderer å kjøpe laminatgulv. Hvorfor det?

fiskeben laminatgulv
FISKEBEN: Laminat kommer i flere former og fasonger, også det populære mønstervalget fiskeben. Tarkett

Nærmere halvparten av alle nye boliggulv som blir lagt i Norge i løpet av ett år er et laminatgulv. Et godt gulv til en god pris – det er dette som gjør laminat til det foretrukne valget.

– Det er ofte smak og behag som avgjør hvilket gulv som kunden vil ha. Og lommeboken. Hos oss er laminatgulv den største gulvtypen. Det er et godt produkt både til uttrykk og renholdsegenskaper, og så krever det lite vedlikehold, sier Stephan Korsviken som er kategoriansvarlig for maling og interiør i Coop-kjedens byggevarebutikker.

Hos gulvleverandøren Pergo, som har flere ulike typer gulv i sitt sortiment, merker de at jo yngre kunden er, dess mer tilbøyelig er han eller hun til å velge laminatgulv.

– Dagens nyboligkjøpere stiller krav til gulvets utseende og funksjon. De er mindre opptatt av hvilket materiale gulvet er laget av. Ved bruk i boliger gir vi livstidsgaranti på våre laminatgulv, sier salgssjef Karina Solheim Skjolden.

Bærekraftige valg

Laminatgulv kjennetegnes av at de er ripefaste, slitesterke og holdbare, lette å installere og krever lite vedlikehold. At de også kommer i en rekke flotte design og ofte til en overkommelig pris, er andre fordeler.

Prognosesenterets analyser viser også at fremst den yngre kundegruppen, 25-34-åringene, ser produktets bærekraft og miljøegenskaper som viktige egenskaper.

– Et laminatgulv er et solid gulv som kan bli liggende lenge. Det egner seg godt til bruk i aktive hjem og i rom med mye trafikk – enten det er snakk om små barn eller lekne firbente. Jo sjeldnere et gulv trenger å skiftes ut, desto mer bærekraftig er det. Dette er noe som vi må ha med oss i alle valg av gulv til huset, sier Hege Moland hos Tarkett.

– Vi må komme bort fra «bruk- og kast» og heller velge produkter med lang levetid. Der er laminatgulv ett godt valg siden det er slitesterkt og langtidsholdbart.

Tåler vann

Utover ripefastheten, er egenskaper når det kommer til vann én av fordelene som fremholdes for laminatgulv. Laminatgulv kommer i mange ulike kvaliteter og prisklasser, og velger du noen av de bedre, får du et gulv som tåler både vann og slitasje godt, og er beskyttet mot søl.

– Dette gjør at du trenger ikke å være redd for å bruke vann når du vasker gulvet, og hvis vannsøl blir liggende en time eller to er heller ikke det skadelig, sier Jan Morten Egerhei hos Berry Alloc.

Laminatgulv skal ikke legges på baderommet, men er godt egnet andre steder der de kan utsettes for fukt– som på kjøkkenet eller i gangen. Noen kan til og med legges på vaskerommet!

Koselig med laminat

Så mange som elleve prosent av de norske husstandene planlegger å pusse opp eller kjøpe nytt gulv i løpet av det kommende året, viser tall fra Prognosesenteret fra i år. De har også undersøkt de estetiske valgene, og funnet at uansett rom er koselig og hyggelig de viktigste nøkkelordene. På kjøkkenet skal interiøret også gjerne være åpent eller luftig og moderne.

– Med laminatgulv i et tredesign kan du få hele spekteret, fra rustikt til rolig utseende. Her finnes det veldig mye å velge i og du klarer nesten ikke å se om det er et laminatgulv eller en parkett, sier Øyvind Langelandsvik hos Farveringen som leverer laminatgulv til blant annet Fargerikes butikker.

– Mange velger laminatgulv til kjøkken, soverom og i gangen. Til stuen velger folk flest parkett, selv om mange vil ha laminat der også, avslutter Korsviken.

Chera WestmanDesksjef/informasjonskonsulentIFI - Informasjonskontoret for farge og interiør

Tel:404 31 080chera@ifi.no

barn som leker på laminatgulv
FUNKSJONELT: Laminatgulv har en hard og sterk overflate, som gjør gulvet godt beskyttet mot riper og slitasje. Et matt toppsjikt gir gulvet et sofistikert utseende og gjør gulvet lett å holde rent og lite ømfintlig for vann.
Pergo
laminatgulv vaskerom
TÅLER VANN: Ripefasthet, vannbestandighet og at gulvet ikke falmer eller forandrer farge når det utsettes for sollys er noen av laminatgulvets fordeler.
Berry Alloc
MAJESTETISK: Trenden med lange og brede bord har for lengst inntatt boligene våre. Store bord gjør også leggingen rask.
Berry Alloc