Bompengesjokk i byene: 37 milliarder kroner på fem år
Fra 2019 har bilistene betalt inn 37 milliarder kroner i bompenger i norske byer. – Bompengene øker, men alternativene til bil er ikke gode nok, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I 2019 betalte bilistene i byene inn 6,9 milliarder i bompenger. I 2023 hadde dette økt til 8,3 milliarder kroner, viser tall NAF har hentet inn fra Statens vegvesen. Totalt er bompengeregningen for bilistene i byene 37 milliarder kroner de siste fem årene.
– Dette er en utvikling som bekymrer oss. Du må betale bompenger i stadig flere byer. Men hvis du skal bytte fra bil til kollektivtransport, må du tåle færre avganger, flere bytter og lengre reisetid enn for fem år siden i de aller fleste norske byene, advarer Handagard.
Har gått feil vei
I Norges 13 største byer har i snitt kun én av to innbyggere et kollektivtilbud som kan konkurrere med bilen, og som ikke tar mer enn dobbelt så lang tid når reisetid for kø, bytter og trengsel regnes inn. Det kommer frem i en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) for NAF. De siste fem årene har utviklingen gått feil vei. For 2019 finner TØI at 37 prosent av innbyggerne i Norges største byer ikke hadde et godt nok kollektivtilbud. For 2024 har 49 prosent av de reisende ikke et godt nok kollektivtilbud.
– Vi mener det er sterkt kritikkverdig at byene ikke lykkes bedre, når de har klare mål om at folk skal sette fra seg bilen og bompengene brukes for å nå disse målene, sier Handagard
Bomringene rundt storbyene drar inn mest
Størstedelen av bompengene som kreves inn i byene kommer fra områdene med byvekstavtale, hvor bompengene også kan brukes til finansiering av kollektivtransport. De siste fem årene har Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger økt innkrevingen fra 6,3 milliarder i 2019 til 7,4 milliarder i 2023.
– Bompengegaloppen i byene er et paradoks fordi bompengene brukes både for å begrense trafikk og finansiere bytransporten. Lykkes man med det ene, mislykkes man med det andre. Resultatet ser vi nå, nemlig at bompengene øker, men alternativene til bilen ikke er gode nok, sier Handagard.
Betydelige bompenger, men ikke reelle alternativer
I 2023 fikk også Tromsø byvekstavtale, og nå står Fredrikstad og Sarpsborg (Nedre Glomma) og Kristiansand for tur til å inngå slike avtaler i løpet av året.
– Selv i byer som har disse avtalene på plass, er det store andeler av befolkningen som ikke har et godt nok kollektivtilbud, sier Handagard.
TØI-rapporten viser at kollektivtransport bare er konkurransedyktig fra steder som har et veletablert kollektivtilbud rett til sentrum, som stasjonsbyer (større tettsteder med togstasjon). I resten av byområdene utgjør ikke kollektivtransport et reelt alternativ. Samtidig er bomtakstene betydelige.
– Veldig mange må velge mellom å betale høye bompenger eller bruke kollektivtransport som tar betydelig lengre tid. Det er en utvikling vi advarer mot, sier hun.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Vinterdekktest: - Finn dekkene som passer din hverdagsreise4.10.2024 08:16:45 CEST | Pressemelding
NAF-magasinet Motors vinterdekktest bekrefter at det er umulig å lage vinterdekk som er best under alle føreforhold. - Det er viktig å ikke stirre seg blind på dekkene som vinner testen. Sjekk deltestene og finn dekk som passer best til det føret du kjører på i hverdagen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Svakeste bilsalg siden finanskrisen: - Ikke rør avgiftene, mener NAF2.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I september var nær 97 prosent av nye biler elektriske. - Rekord er fint, men for året så langt er elbilandelen 88 prosent og bilsalget går tregt. Regjeringen må fryse bilavgiftene i statsbudsjettet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Fylkesveier og statsbudsjett: - Halvparten av det regjeringen selv lovet30.9.2024 11:25:39 CEST | Pressemelding
NAF reagerer kraftig på at regjeringen ikke leverer som lovet på vedlikehold av fylkesveiene. – Det mangler en halv milliard kroner til fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Snart høstferie: - Det blir glatt i år også27.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er meldt snø og lave temperaturer i fjellet i høstferien - Vi anbefaler at du sjekker værmeldingen. Er det meld snø dit du skal, legg om til vinterdekk før du kjører til fjells, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
Antall bomstasjoner doblet på 10 år26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fra 2013 til 2023 økte antall bomstasjoner fra 170 til 357. Innkrevingen er fordelt på 53 prosjekter. Nå advarer NAF mot en stadig høyere bompengebelastning for folk flest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom