TA Media og Amedia ansetter prosjektredaktør i Trøndelag

TA Media og Amedia forsterker sitt strategiske partnerskap med et felles utviklingsprosjekt. Det gjør de for å styrke sin posisjon i Trøndelag og for at avisene skal bli enda bedre

Amedia og TA Media mener det finnes et uforløst potensiale for å styrke avisproduktene, og at dette kan skje gjennom et tettere samarbeid i Midt-Norge. Kim Riseth (i midten) er engasjert som prosjektredaktør. Amedias konserndirektør Ingrid Skogrand og konsernsjef Sivert Rossing i TA Media har store forventninger til prosjektet. (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)

Namdalsavisas ansvarlige redaktør og administrerende direktør, Kim Riseth (51), tar permisjon fra stillingen for å lede arbeidet. Han begynner i den nye rollen 1. september.

Både Amedia og TA Media mener det finnes et uforløst potensiale for å styrke avisproduktene, og at dette kan skje gjennom et tettere samarbeid i Midt-Norge. Hovedoppgaven til prosjektredaktør Kim Riseth blir å bidra til å avdekke og gjennomføre dette.

Avisene i TA Media har vært partneraviser til Amedia siden 2020. Konsernet består av Trønder-Avisa, Namdalsavisa, Inderøyningen, Snåsningen, Steinkjer-Avisa, Meråkerposten, iLevanger og iVerdal. I Midt-Norge utgir Amedia avisene Nidaros, Arbeidets Rett, Gaula, Aura Avis og Tidens Krav. Sammen står de to medieaktørene bak nettsatsingene Trønderdebatt og NT24.

Nylig ble også lokalavisa Frostingen partneravis til Amedia.

Avisene i TA Media har vært partneraviser til Amedia siden 2020.

– Vi har samarbeidet godt med Amedia siden inngåelsen av den strategiske samarbeidsavtalen i 2020. Mediehusene våre har god økonomisk kontroll, og har tatt store steg i digitaliseringen. Og de har utviklet en god samarbeidskultur på tvers. Nå ønsker vi å ta ut potensialet som ligger i samarbeid. Vi vil utforske mulighetene for lønnsomme synergieffekter mellom våre aviser i regionen. Det kan gjelde både redaksjonelle, organisatoriske og kommersielle forhold, forklarer konsernsjef Sivert Rossing i TA Media.

Prosjektet skal først og fremst kartlegge hvilke muligheter som finnes, og samtidig være en støttefunksjon og et bindeledd mellom Amedias ressurser for produktutvikling, innholdsutvikling og abonnement og de lokale mediehusene. Målet er at hvert mediehus skal lykkes bedre og kunne gjennomføre sin egen strategi.

– Vårt utgangspunkt for å lykkes med nye satsinger og tettere samarbeid i Midt-Norge er godt. TA Media og Amedia utgir aviser med godt lokalt fotfeste og med en tydelig profil i sitt marked. I Amedia har vi sterke kompetansemiljøer som kan bistå mediehusene og dette samarbeidsprosjektet, sier konserndirektør Ingrid Skogrand i Amedia.

Sivert Rossing og Ingrid Skogrand er svært fornøyde med at Kim Riseth i Namdalsavisa har påtatt seg å lede dette prosjektet, og ser fram til hvilke forslag til tiltak han vil komme tilbake med.

– Kim har bred erfaring som avisleder, han kjenner både avisene i denne regionen og Amedia-konsernet godt. Han er engasjert, kreativ, resultatorientert og god til å organisere. Derfor har vi forventninger til hva han og avisene i fellesskap får til, sier de.

– Dette var en spennende utfordring å få, og som var umulig å takke nei til. Jeg opplever at avisene i vårt partnerskap allerede gjør mye bra, men at et enda bedre samarbeid kan bidra til nye gode løsninger for moderne avisdrift og resultere i mer godt innhold i avisene. Samtidig har vi savnet et bindeledd mellom alt som skjer på innholdsutvikling og teknologi, og hvordan det praktisk gjennomføres i mediehusene. Nå gleder jeg meg til å ta fatt på oppgaven, sier Kim Riseth.

Lars Øvereng er konstituert som ansvarlig redaktør i Namdalsavisa det kommende året, mens Geir Jonny Rognan er konstituert som daglig leder. Ledelsen i Namdalsavisa vil i tillegg bestå av redaksjonssjef Hilde Berntsen, nyhetsredaktør Pål Morten Skaret og markedssjef Lars Petter Danielsen.

Bildetekst: Amedia og TA Media mener det finnes et uforløst potensiale for å styrke avisproduktene, og at dette kan skje gjennom et tettere samarbeid i Midt-Norge. Kim Riseth (i midten) er engasjert som prosjektredaktør. Amedias konserndirektør Ingrid Skogrand (t.v) og konsernsjef Sivert Rossing i TA Media har store forventninger til prosjektet. (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)

Sivert Rossing, konsernsjef i TA Media. Telefon 982 99 279

Ingrid Skogrand, konserndirektør i Amedia. Telefon 951 34 674

Kim Riseth, prosjektredaktør. Telefon 905 48 997

- Enda bedre samarbeid kan bidra til nye gode løsninger for moderne avisdrift og resultere i mer godt innhold i avisene, sier prosjektredaktør Kim Riseth. (Foto: Ihne Pedersen, Amedia)

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

kommunikasjon@amedia.no