Kollektivfeltmøte om E18: Hva med Mosseveien og E6?

– Det er bra at samferdselsministeren endelig inviterer til møte, men det blir for smått å bare lytte til ordførerne langs E18, mener generalsekretæren i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Køene har vært uutholdelige på E18 Vestkorridoren etter at Statens vegvesen fjernet elbilers adgang til kollektivfeltet 6. mai i år. Nå har ordførerne i Asker og Bærum endelig fått samferdselsministeren i tale. Foto: Elbilforeningen

– Hva med Mosseveien og E6 og andre berørte kommuner nord, sør og øst for Oslo, spør generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

I dag møter samferdselsministeren ordførerne i Asker, Bærum og Oslo i tillegg til en representant fra Akershus fylkeskommune. Møtet kommer på plass etter sterke protester mot stengning av kollektivfeltet for elbiler.

– Ministeren burde også inkludere andre berørte kommuner, skiltproblematikken og oss som forbrukere. Det mangler et helhetlig blikk, mener Bu.

Bu i Elbilforeningen ba allerede i juni om å et møte med samferdselsministeren for å begrunne sine forslag til løsninger, men venter fortsatt på svar.

Berøringsangst for samkjøring

Elbilforeningen har vært sterkt kritisk til måten Statens vegvesen har håndtert trafikkutfordringer på i forbindelse med Stengningen av Ring 1 i Oslo.

– Vi fatter ikke hvorfor man ikke har lagt opp til økt grad av samkjøring i stedet for å bare stenge tilgangen til kollektivfeltet. Å stimulere til at folk kjører sammen, er positivt for både trafikkflyt og klima, sier Christina Bu.

Elbilforeningen har også liten forståelse for hvorfor kollektivfeltet er stengt for elbiler i helgene og at elektriske varebiler og lastebiler har blitt kastet ut.

– Selvsagt forstår vi at det måtte gjøres tiltak med den ekstraordinære situasjonen stengningen av Ring 1 innebærer, men håndteringen er helt feil. Vårt råd er at samferdselsministeren nå lytter godt til alle berørte, sier Bu.

Christina Bu ber samferdselsministeren lytte til forbrukerorganisasjonen for elbilister.

Vi la tidlig fram tre forslag, som nå også mange politikere støtter:

• Tillat elbiler med minimum to passasjerer
  • Tillat elektriske nyttekjøretøy
  • Tillat kjøring i kollektivfeltet i helgene

Disse tiltakene vil både sikre bedre trafikkflyt og fremme raskere innfasing av elektriske kjøretøy, mener Christina Bu.

– Vi fatter ikke hvorfor man ikke har lagt opp til økt grad av samkjøring i stedet for å bare stenge tilgangen til kollektivfeltet. Å stimulere til at folk kjører sammen, er positivt for både trafikkflyt og klima, sier Christina Bu som også har bedt om møte med samferdselsministeren på vegne av forbrukerne.
Jamieson Pothecary, Elbilforeningen

Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.