Rekordsalg av norske grønnsaker i KIWI etter «momskutt»
Forrige uke kuttet KIWI prisene tilsvarende momsen på de 25 mest populære norske grønnsakene. Nå viser tallene at dagligvarekjeden har solgt rundt 30 prosent mer på én uke – og at mange butikker har doblet salget av varer som brokkoli, blomkål og gulrøtter.
- Vi vet at mange synes det er for dyrt å spise sunt. Og vi har gang på gang sett at når vi kutter prisene på sunn mat, kjøper kundene våre mer, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Denne kampanjen er intet unntak: Totalt har KIWI solgt rundt 30 prosent mer av de 25 norske grønnsakene i den første kampanjeuka, sammenliknet med samme uke i fjor. Særlig har KIWI solgt ekstra mye av grønnsaker som blomkål, brokkoli og agurk.
Sunnere priskrig som virker
KIWI vil alltid gjøre det enklere og billigere å velge sunt. Priskuttet på norske grønnsaker kom få dager etter at helsemyndighetene la frem nye nasjonale kostråd, som anbefaler oss å spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt hver dag. Samme dag ble også Grøntløftet signert, med mål om å øke norskandelen av frukt og grønt.
- Om vi skal nå anbefalingene om grønnsaker i kostrådene, må varene bli billigere. Derfor ønsket vi å slå et ekstra slag for de norske grønnsakene. Vi vet også at mange kunder gjerne vil kjøpe norske varer og at de ønsker seg priskrig på grønnsaker. Det lytter vi selvsagt til. Da er det også ekstra gøy når tallene viser at kampanjen virker, og at kundene våre tar sunnere valg i butikk, sier Bjørkøy.
Det er sjette gang vi kutter momsen på sunnere varer, og sist vi kuttet prisene på frukt og grønt økte salget med 23 prosent. KIWI har allerede Norges beste bonusavtale for fersk frukt og grønt, og gir alle kundene 15 prosent bonus på disse produktene.
- Vi har sett det flere ganger før, og nå ser vi det igjen. Jo billigere den sunne maten er, jo mer spiser vi. Vi har også fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kundene våre. Dessuten vet vi at hver gang vi gjør noe slikt, følger ofte konkurrentene våre etter. Det er vi glade for, for da blir den sunne maten billigere for alle, sier KIWI-sjefen.
Kontakter
Håkon SandlandKommunikasjonssjefKIWI
Tel:988 89 804Hakon.Sandland@kiwi.noBilder
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
NorgesGruppen lanserer Trumf Pay27.8.2024 11:22:30 CEST | Pressemelding
Endelig kan du betale med mobilen og samtidig spare Trumf-bonus når du handler i NorgesGruppens dagligvarebutikker. Løsningen har fått navnet Trumf Pay og er tilgjengelig for Trumf-medlemmer over hele landet.
NorgesGruppen avviser fortsatt påstandene fra Konkurransetilsynet21.8.2024 09:05:46 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen avviser at bransjenormen som regulerer prisjegervirksomheten er i strid med konkurranseloven og stiller seg uforstående til Konkurransetilsynets konklusjon i saken.
KIWI starter priskrig på norske grønnsaker19.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
7 av 10 ønsker å følge kostrådene, men pris oppleves som den største barrieren. Nå kutter KIWI prisene tilsvarende momsen på de 25 mest solgte norske grønnsakene.
Gjenopptar samarbeid – klare for å støtte Therese Johaug gjennom et nytt mesterskap8.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Therese Johaug og ASKO fortsetter samarbeidet på reisen mot ski-VM i Trondheim i 2025.
UNIL tilbakekaller First Price Sjokopålegg 400 g25.7.2024 13:34:16 CEST | Pressemelding
Årsaken til at varen kalles tilbake, er at enkelte batchnumre av First Price Sjokopålegget kan inneholde små mengder hasselnøtter, mens det på etiketten kun er oppgitt «spor av nøtter».
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom