Rekordsalg av norske grønnsaker i KIWI etter «momskutt»
Forrige uke kuttet KIWI prisene tilsvarende momsen på de 25 mest populære norske grønnsakene. Nå viser tallene at dagligvarekjeden har solgt rundt 30 prosent mer på én uke – og at mange butikker har doblet salget av varer som brokkoli, blomkål og gulrøtter.
- Vi vet at mange synes det er for dyrt å spise sunt. Og vi har gang på gang sett at når vi kutter prisene på sunn mat, kjøper kundene våre mer, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Denne kampanjen er intet unntak: Totalt har KIWI solgt rundt 30 prosent mer av de 25 norske grønnsakene i den første kampanjeuka, sammenliknet med samme uke i fjor. Særlig har KIWI solgt ekstra mye av grønnsaker som blomkål, brokkoli og agurk.
Sunnere priskrig som virker
KIWI vil alltid gjøre det enklere og billigere å velge sunt. Priskuttet på norske grønnsaker kom få dager etter at helsemyndighetene la frem nye nasjonale kostråd, som anbefaler oss å spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt hver dag. Samme dag ble også Grøntløftet signert, med mål om å øke norskandelen av frukt og grønt.
- Om vi skal nå anbefalingene om grønnsaker i kostrådene, må varene bli billigere. Derfor ønsket vi å slå et ekstra slag for de norske grønnsakene. Vi vet også at mange kunder gjerne vil kjøpe norske varer og at de ønsker seg priskrig på grønnsaker. Det lytter vi selvsagt til. Da er det også ekstra gøy når tallene viser at kampanjen virker, og at kundene våre tar sunnere valg i butikk, sier Bjørkøy.
Det er sjette gang vi kutter momsen på sunnere varer, og sist vi kuttet prisene på frukt og grønt økte salget med 23 prosent. KIWI har allerede Norges beste bonusavtale for fersk frukt og grønt, og gir alle kundene 15 prosent bonus på disse produktene.
- Vi har sett det flere ganger før, og nå ser vi det igjen. Jo billigere den sunne maten er, jo mer spiser vi. Vi har også fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kundene våre. Dessuten vet vi at hver gang vi gjør noe slikt, følger ofte konkurrentene våre etter. Det er vi glade for, for da blir den sunne maten billigere for alle, sier KIWI-sjefen.
Kontakter
Håkon SandlandKommunikasjonssjefKIWI
Tel:988 89 804Hakon.Sandland@kiwi.noBilder
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Havila Kystruten vinner pris på bransjetreff hos ASKO og NorgesGruppen9.1.2025 15:45:12 CET | Pressemelding
Under årets Kunde- og leverandørdager (KLD) i ASKO og NorgesGruppen har Havila Kystruten vunnet pris som Årets kunde.
Roar Stang Kjøtt vinner pris på bransjetreff hos ASKO og NorgesGruppen9.1.2025 15:24:31 CET | Pressemelding
Under årets Kunde- og leverandørdager (KLD) i ASKO og NorgesGruppen har Roar Stang Kjøtt AS vunnet pris som Årets leverandør.
Prisvinnere kåret på bransjetreff hos ASKO og NorgesGruppen9.1.2025 15:14:29 CET | Pressemelding
Under årets Kunde- og leverandørdager (KLD) i ASKO og NorgesGruppen har det vært fokus på nye kostholdsråd, bærekraft og teknologi.
Ni nye prosjekter får støtte fra NorgesGruppen7.1.2025 10:38:37 CET | Pressemelding
NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE går inn med støtte til nye prosjekter. 21 millioner kroner fordelt på ni prosjekter skal bidra til en grønnere og sunnere verdikjede for mat. Prosjektene fordeler seg på ulike områder, som reduksjon av klimagassutslipp, sirkulær emballasje, mindre matsvinn, økt dyrevelferd og opplæring av unge matfagarbeidere.
Rannveig Krane ny MENY-sjef6.1.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
Rannveig Krane er ansatt som ny administrerende direktør i MENY fra 1. mars 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom