Rekordsalg av norske grønnsaker i KIWI etter «momskutt»
Forrige uke kuttet KIWI prisene tilsvarende momsen på de 25 mest populære norske grønnsakene. Nå viser tallene at dagligvarekjeden har solgt rundt 30 prosent mer på én uke – og at mange butikker har doblet salget av varer som brokkoli, blomkål og gulrøtter.
- Vi vet at mange synes det er for dyrt å spise sunt. Og vi har gang på gang sett at når vi kutter prisene på sunn mat, kjøper kundene våre mer, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Denne kampanjen er intet unntak: Totalt har KIWI solgt rundt 30 prosent mer av de 25 norske grønnsakene i den første kampanjeuka, sammenliknet med samme uke i fjor. Særlig har KIWI solgt ekstra mye av grønnsaker som blomkål, brokkoli og agurk.
Sunnere priskrig som virker
KIWI vil alltid gjøre det enklere og billigere å velge sunt. Priskuttet på norske grønnsaker kom få dager etter at helsemyndighetene la frem nye nasjonale kostråd, som anbefaler oss å spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt hver dag. Samme dag ble også Grøntløftet signert, med mål om å øke norskandelen av frukt og grønt.
- Om vi skal nå anbefalingene om grønnsaker i kostrådene, må varene bli billigere. Derfor ønsket vi å slå et ekstra slag for de norske grønnsakene. Vi vet også at mange kunder gjerne vil kjøpe norske varer og at de ønsker seg priskrig på grønnsaker. Det lytter vi selvsagt til. Da er det også ekstra gøy når tallene viser at kampanjen virker, og at kundene våre tar sunnere valg i butikk, sier Bjørkøy.
Det er sjette gang vi kutter momsen på sunnere varer, og sist vi kuttet prisene på frukt og grønt økte salget med 23 prosent. KIWI har allerede Norges beste bonusavtale for fersk frukt og grønt, og gir alle kundene 15 prosent bonus på disse produktene.
- Vi har sett det flere ganger før, og nå ser vi det igjen. Jo billigere den sunne maten er, jo mer spiser vi. Vi har også fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kundene våre. Dessuten vet vi at hver gang vi gjør noe slikt, følger ofte konkurrentene våre etter. Det er vi glade for, for da blir den sunne maten billigere for alle, sier KIWI-sjefen.
Kontakter
Håkon SandlandKommunikasjonssjefKIWI
Tel:988 89 804Hakon.Sandland@kiwi.noBilder
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Presseinvitasjon: ASKO feirer 10 år med Norges største solcelleanlegg på Vestby30.9.2024 12:36:35 CEST | Presseinvitasjon
Milepælen skal markeres og det inviteres til en feiring med omvisning på Norges største solcelleanlegg i Vestby, samt noen ord om ASKOs solcellereise 7. oktober 2024 kl. 10:00-11:00.
Presseinvitasjon: Storcash flytter til nye og større lokaler – bli med på Innflyttingsfest30.9.2024 08:14:29 CEST | Presseinvitasjon
Vi er glade for å kunngjøre at Storcash flytter til nye og større lokaler ved Forus, hvor vi vil gjøre det enda enklere for våre kunder å handle på proffenes matmarked.
NorgesGruppen etterlyser ideer fra den norske matbransjen25.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen ber aktører med relevante prosjekter i verdikjeden for mat og drikke om å søke støtte fra bærekraftsfondet HANDLE innen 1. november. Fondet vil støtte prosjektene med størst potensial for konkrete resultater.
Vegard Kjuus ny KIWI-sjef24.9.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Vegard Kjuus (51) er ansatt som administrerende direktør i KIWI fra 1. januar 2025, som følge av at Jan Paul Bjørkøy (69) skal gå av med pensjon.
KIWI starter ny, sunn priskrig – kutter momsen på fisk for tredje gang16.9.2024 08:44:03 CEST | Pressemelding
Etter fire uker med momskutt på norske grønnsaker, slår KIWI enda et slag for folkehelsa. Nå kuttes prisene tilsvarende momsen på totalt 150 fiskeprodukter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom