NorgesGruppen

Rekordsalg av norske grønnsaker i KIWI etter «momskutt»

Del

Forrige uke kuttet KIWI prisene tilsvarende momsen på de 25 mest populære norske grønnsakene. Nå viser tallene at dagligvarekjeden har solgt rundt 30 prosent mer på én uke – og at mange butikker har doblet salget av varer som brokkoli, blomkål og gulrøtter.

- Jeg synes det er kjempepositivt. Nå fyller vi Grøntløftet med innhold, sa bonde Egil Hoen, om momskuttet på norske grønnsaker.I forrige uke fikk han og sønnen Christopher besøk av KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy og Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, i potetåkeren i Hokksund.
- Jeg synes det er kjempepositivt. Nå fyller vi Grøntløftet med innhold, sa bonde Egil Hoen, om momskuttet på norske grønnsaker.I forrige uke fikk han og sønnen Christopher besøk av KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy og Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, i potetåkeren i Hokksund. KIWI

- Vi vet at mange synes det er for dyrt å spise sunt. Og vi har gang på gang sett at når vi kutter prisene på sunn mat, kjøper kundene våre mer, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy. 

Denne kampanjen er intet unntak: Totalt har KIWI solgt rundt 30 prosent mer av de 25 norske grønnsakene i den første kampanjeuka, sammenliknet med samme uke i fjor. Særlig har KIWI solgt ekstra mye av grønnsaker som blomkål, brokkoli og agurk.

Sunnere priskrig som virker

KIWI vil alltid gjøre det enklere og billigere å velge sunt. Priskuttet på norske grønnsaker kom få dager etter at helsemyndighetene la frem nye nasjonale kostråd, som anbefaler oss å spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt hver dag. Samme dag ble også Grøntløftet signert, med mål om å øke norskandelen av frukt og grønt.

- Om vi skal nå anbefalingene om grønnsaker i kostrådene, må varene bli billigere. Derfor ønsket vi å slå et ekstra slag for de norske grønnsakene. Vi vet også at mange kunder gjerne vil kjøpe norske varer og at de ønsker seg priskrig på grønnsaker. Det lytter vi selvsagt til. Da er det også ekstra gøy når tallene viser at kampanjen virker, og at kundene våre tar sunnere valg i butikk, sier Bjørkøy.

Det er sjette gang vi kutter momsen på sunnere varer, og sist vi kuttet prisene på frukt og grønt økte salget med 23 prosent. KIWI har allerede Norges beste bonusavtale for fersk frukt og grønt, og gir alle kundene 15 prosent bonus på disse produktene.

- Vi har sett det flere ganger før, og nå ser vi det igjen. Jo billigere den sunne maten er, jo mer spiser vi. Vi har også fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kundene våre. Dessuten vet vi at hver gang vi gjør noe slikt, følger ofte konkurrentene våre etter. Det er vi glade for, for da blir den sunne maten billigere for alle, sier KIWI-sjefen.

Kontakter

Bilder

- Jeg synes det er kjempepositivt. Nå fyller vi Grøntløftet med innhold, sa bonde Egil Hoen, om momskuttet på norske grønnsaker.I forrige uke fikk han og sønnen Christopher besøk av KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy og Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, i potetåkeren i Hokksund.
- Jeg synes det er kjempepositivt. Nå fyller vi Grøntløftet med innhold, sa bonde Egil Hoen, om momskuttet på norske grønnsaker.I forrige uke fikk han og sønnen Christopher besøk av KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy og Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, i potetåkeren i Hokksund.
KIWI
Last ned bilde
KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy
KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy
KIWI
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye