Utslippskrav i verdensarvfjordene: - Etterlengtet og god avklaring fra regjeringen
Regjeringen har i dag fastsatt reglene for hvordan nullutslippskravet for skipstrafikk i verdensarvfjordene skal fases inn. - Dette har vært en krevende og langvarig prosess, men løsningen kobler sammen politiske ambisjoner og den teknologiske utviklingen på en god måte, sier Stranda Hamnevesen KF.
Regjeringens nye forskrift slår fast at skip under 10.000 bruttotonn (bto) må være utslippsfrie fra 1. januar 2026, mens større skip må være utslippsfrie 1. januar 2032.
– Stranda Hamnevesen KF vil berømme klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) for å finne en løsning som er praktisk gjennomførbar. Her er strenge miljøkrav og den faktiske teknologiutviklingen i god balanse. Statsråden har lyttet til innspillene fra en samlet næring, sier styreleder Per Erik Dalen og hamnesjef Rita B. Maraak i Stranda Hamnevesen KF.
For å redusere buss- og bilkjøring til Geiranger på smale og trafikkerte veier, og få denne trafikken over på mindre, utslippsfrie båter, utvikler Stranda Hamnevesen KF et "Fjordnettverk" med kaier og lademuligheter for elektriske båter.
- Vi synes regjeringens beslutning er svært positiv, og gir gode signaler til reiselivsnæringen i Geirangerfjorden. Det er viktig for å sikre livsgrunnlag og bosetting, sier Dalen og Maraak.
Kontakter
Per Erik DalenStyrelederStranda Hamnevesen KF
Tel:+47 920 60 370Rita B. MaraakHamnesjefStranda Hamnevesen KF
Tel:+47 464 11 113Følg pressemeldinger fra Stranda Hamnevesen KF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stranda Hamnevesen KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.