Sparebanken VestSparebanken Vest

Sparebanken Vest og Sparebanken Sør slår seg sammen

Styrene i Sparebanken Sør og Sparebanken Vest har i dag vedtatt en plan for sammenslåing og danner med dette Norges ledende sparebank.

Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest og Geir Bergskaug, konsernsjef i Sparebanken Sør

– I over 200 år har Sparebanken Sør og Sparebanken Vest bidratt til vekst, aktivitet, arbeidsplasser og økonomisk trygghet for personkunder og bedriftskunder i utallige lokalsamfunn i Sør- og Vest-Norge. Gjennom sammenslåingen blir vi en enda mer offensiv og solid aktør, som skal være like nære og lokale som før. Vi blir en sterk og samfunnsengasjert bank, som skal levere landets beste banktjenester til kundene våre, sier Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest.

Kjerpeseth blir konsernsjef i den sammenslåtte banken, mens nåværende styreleder i Sparebanken Sør, Knut Ruhaven Sæthre, blir styreleder. Nåværende konsernsjef i Sparebanken Sør, Geir Bergskaug, trer inn som styremedlem i banken.

– Vi får en meget sterk markedsposisjon, som gjør at vi kan sikre vårt samfunnseierskap, økt konkurransekraft for næringslivet, og overskuddsdeling i form av kundeutbytte og gaver til allmennyttige formål, sier Geir Bergskaug, konsernsjef i Sparebanken Sør.

Sterkt lokalt fotavtrykk

Dagens Sparebanken Sør og Sparebanken Vest har kontorer fra Sandefjord i øst til Ålesund i vest. Bankene har ikke overlapp i sine markedsområder, men møtes på Jæren. Lokalkontorene vil derfor bestå slik de er i dag, og vil utgjøre til sammen 67 kontorer.

– Nærhet til kundene og lokalmiljøene er det aller viktigste for oss å bevare. Det blir ikke snakk om å legge ned kontorer – tvert imot. Vi har store ambisjoner om å vokse. Kontorene skal fortsette å være utstillingsvindu for det vi står for: Å gjøre en forskjell for kundene våre der de bor, sier Jan Erik Kjerpeseth.

Attraktiv arbeidsgiver med to hovedkontorer

De to bankene har over lang tid utviklet sterke kompetansemiljøer. Den nye banken vil ha to hovedkontorer – et lokalisert i Kristiansand og et i Bergen. Slik sikres en sterk satsing på å utvikle de 1500 medarbeiderne og kompetansemiljøene i begge landsdeler.

– Dette skal bli en av landets mest attraktive arbeidsplasser innen finans. Hos oss får de ansatte være med og bygge den mest fremtidsrettede sparebanken i Norge. Et større kompetansemiljø og målrettet utvikling av den enkelte, skal gjøre oss til banken med størst konkurransekraft, sier Jan Erik Kjerpeseth.

Styret i Sparebanken Sør har i samråd med Sparebanken Vest besluttet at den nye bankens hovedkontor i Kristiansand vil gjennomgå en full ombygging og modernisering og bli et fremtidsrettet bygg for medarbeidere og kunder.

Begge bankene har et betydelig samfunnseierskap gjennom grunnfondet og sparebankstiftelsene. Ved sammenslåingen vil grunnfondet i de to bankene slås sammen, og gjennom vedtektene tilordnes landsdelene der de er bygget opp. På denne måten er dagens verdier sikret i respektive landsdeler.

Skal bli et av Norges mest kraftfulle finanskonsern

Sparebanken Sør og Sparebanken Vest har lenge vært nære samarbeidspartnere med felleseide produktselsskaper og kjenner hverandre godt. Dette danner et godt utgangspunkt for en vellykket sammenslåing som kjennetegnes av effektiv drift med lav kompleksitet.

– Sparebanken Vest og Sparebanken Sør er to store regionsparebanker med sterke posisjoner i sine respektive landsdeler. Bankene har samarbeidet tett gjennom mange år og har begge vært sentrale i å bygge attraktive produktselskaper som Frende Forsikring, Brage Finans, Norne Securities og Balder Betaling. Basert på bankenes respektive styrker er vi sikre på at vi sammen har de beste forutsetninger for å skape et av Norges mest kraftfulle finanskonsern innenfor både person- og bedriftsmarkedet sier styreleder i Sparebanken Sør, Knut Ruhaven Sæthre.

Avtalen om sammenslåing vil bli behandlet i generalforsamlingene i bankene primo oktober, og sammenslåingen er forutsatt godkjennelser fra relevante myndigheter til akseptable vilkår. Det tas sikte på å gjennomføre sammenslåingen innen utgangen av andre kvartal 2025.

Det vil bli igangsatt en prosess for å finne et nytt felles navn og merkevare for den sammenslåtte banken.
Sparebanken Sør og Sparebanken Vest vil holde en felles presentasjon i dag 28. august 2024 klokken 10:00 på Hotel Continental i Oslo, med konsernsjefer, CFO-er og styreledere fra respektive banker til stede. Disse vil være tilgjengelige for media fra klokken 11.00.

Om oss