NorgesGruppen lanserer Trumf Pay med BankAxept-betaling

Mange nordmenn kan nå spare ekstra Trumf-bonus når de betaler med Trumf Pay i butikken.

Betal dagligvarer med mobilen: Trumf Pay er lansert med BankAxept for enkel betaling og registrering av bonus i en operasjon. BankID BankAxept

BankAxept finnes i over 7 millioner norske bankkort. Det er foreløpig kunder i DNB, SpareBank 1-bankene, bankene i Eika-gruppen og OBOS-banken som kan spare 1 % ekstra bonus ut året ved å legge inn BankAxept-kortet i Trumf Pay. Tilbudet gjelder i alle NorgesGruppen-butikkene Meny, KIWI, Joker, Spar, Jacob’s, Nærbutikken og CC Mat, både i betjente og selvbetjente kasser.

I fjor høst varslet de store dagligvarekjedene at BankAxept skulle inn i appene Æ, Coopay og Trumf Pay. Først ut ble NorgesGruppen med sin nye betalingsløsning Trumf Pay, som ligger i Trumf-appen.

Odd Birkenes, leder for verdiøkende tjenester i NorgesGruppen, ser frem til å få flest mulig kunder over på rimelige og enkle mobilbetalinger:

– Vi har valgt BankAxept som betalingskilde i Trumf Pay av en enkel grunn – det norske kortet gir de rimeligste betalingene og beste løsningene for norsk handel. Vi ønsker derfor å gi kundene en ekstra bonus ut året som takk for å legge inn BankAxept-kortet sitt i Trumf Pay, sier Odd Birkenes.

Ifølge Birkenes vil Trumf Pay bli et betalingsvalg også i deres nettbutikker etter hvert.

Dagligvarehandel uten lommebok

Aera Payment & Identification, NorgesGruppen/Trumf og BankAxept har gjennomført et felles prosjekt og pilotert løsningen i vår og sommer.

Terje Larsen, leder for BankAxept eBetaling, altså betalinger som går via internett med godkjente lommebøker og apper, og ikke via betalingsterminalen, er fornøyd med å være på lufta med den første tjenesten.

– Vi er svært glade for at NorgesGruppen og Aera har vært så raske med å få BankAxept inn i appen. Nå gjenstår appene til de andre dagligvarekjedene, slik at hele Norge kan handle mat uten at den fysiske lommeboken og plastkortene er med. Det er praktisk og superenkelt, og ikke minst lønnsomt for butikkene og kundene, sier Larsen.

Matcher Trumf

Kundene får med seg både bonus og fordeler kjeden tilbyr på en enkel måte når de betaler med mobilen.

– For å hjelpe til, slår vi i BankAxept på stortromma og sponser ytterligere 2 % ekstra bonus i oktober når det betales med Trumf Pay. Samlet vil bonusen være 4 % ved betaling gjennom Trumf Pay denne måneden. Det er bare å varsle venner og kjente om at det er penger å spare, sier Terje Larsen.

Terje Larsen sier det haster å få flere mobilbetalinger over til BankAxept, for å gjøre den norske betalingsløsningen konkurransedyktig. Før sommeren gikk ni banker i gang med BankAxept i Apple Pay. Det ble i sommer kjent at DNB vil lansere Apple Pay med BankAxept i løpet av året, og at Vipps vil ha BankAxept med på laget for å overbevise butikkene om at Vipps vil være et attraktivt betalingsalternativ også ut fra et kostnadssynspunkt.

– BankAxept er på god vei inn i digitale betalinger, og dermed kan vi fortsette å være butikkenes prefererte betalingsvalg også i årene som kommer, sier Larsen.

Bankene avgjør selv når de ønsker å tilby eBetaling til sine kunder, og flere banker har meldt at de er på vei. Sjekk med egen bank når det blir mulig å samle bonuspoeng og handle med Trumf Pay.

BankAxept spanderer: – BankAxept slår på stortromma og sponser ytterligere 2 % ekstra bonus i oktober når det betales med Trumf Pay, sier Terje Larsen, leder for eBetaling i BankAxept.

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.