Extra-kundene lytter til kostrådene – priskutt gir rekordsalg
Resultatene lar ikke vente på seg etter at lavpriskjeden Extra kuttet prisen på frukt og grønnsaker med lanseringen av «Alltid 8». På de to ukene siden oppstart har «Alltid 8»-varene hatt en volumvekst på 120 % mot samme periode i fjor. Også andre kundefavoritter, som ikke har inngått i «Alltid 8» har økt salget, målt i volum, de siste ukene.

Myndighetenes oppfordringer til nordmenn om å øke inntaket av frukt og grønt fra fem til åtte enheter daglig har, sammen med priskutt på en rekke varer, ført til en kraftig økning i salget på kort tid. For enkelte varer har salget mangedoblet seg.
– Vi opplever en merkbart større interesse for frukt og grønt. Rekordmange handlekurver inneholder slike varer og det er tydelig at nye kostråd i kombinasjon med gode kampanjepriser har hatt effekt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.
Under Arendalsuka presenterte myndighetene de nye nasjonale kostrådene der det ble anbefalt å spise mellom 500 til 800 gram frukt og grønt daglig. Få dager tidligere lanserte lavpriskjeden Extra tilbudskonseptet «Alltid 8», der åtte frukt- eller grønt-produkter selges til spesielt lav pris. Utvalget endres hver måned. Én av Extras konkurrenter fulgte opp én uke senere med et tidsbestemt priskutt på et utvalg varer.
Det totale frukt og grønt-salget i Extra har hatt en volumvekst på 21 prosent i uke 33 og 34 sammenlignet med samme periode i fjor, og varene i «Alltid 8» har en samlet volumvekst på hele 120 %:
- Cotton Candy-drue: +32 %
- Norske sukkererter: +74 %
- Norsk blomkål: +79 %
- Norsk squash: +139 %
- Sjalottløk: +106 %
- Bringebær: +338 %
- Snacksgulrot: +371 %
- Brokkoli: +77 %
– Tre-gangeren på bringebær og nesten fire-gangeren på snacksgulrot kan vitne om at mange matpakker har blitt sunnere i år. August er en tid på året der mange etablerer nye vaner som følge av skole-, studie-, eller jobbstart. Nå er det også høysesong for norsk frukt og grønt. Dersom nordmenn venner seg til å spise mer frukt og grønt til hverdags, lover dette godt for folkehelsen og matbudsjettet, sier Jensen.
Veksten den siste uken kommer på toppen av en langsiktig trend der frukt og grønt-salget til Extra når stadig nye høyder. Volumveksten hittil i år er på 6,3 prosent.
– Extra har hatt suksess med å tilby lave priser på varer folk vil ha, og har over tid hatt en tydelig satsing på frukt og grønt. Dette har bidratt til at Extra vokser mer enn noen annen dagligvarekjede så langt i år. Nå er det også høysesong for norsk frukt og grønt. Vi vet at frukt og grønt er viktig for våre kunder, som også er våre eiere, og med de nye kostrådene forventer vi at etterspørselen vil øke ytterligere utover høsten, sier Jensen.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom