Extra-kundene lytter til kostrådene – priskutt gir rekordsalg

Resultatene lar ikke vente på seg etter at lavpriskjeden Extra kuttet prisen på frukt og grønnsaker med lanseringen av «Alltid 8». På de to ukene siden oppstart har «Alltid 8»-varene hatt en volumvekst på 120 % mot samme periode i fjor. Også andre kundefavoritter, som ikke har inngått i «Alltid 8» har økt salget, målt i volum, de siste ukene.

Kjededirektør Håvard Jensen i Extra.
Kjededirektør Håvard Jensen i Extra. Foto: Espen Solli

Myndighetenes oppfordringer til nordmenn om å øke inntaket av frukt og grønt fra fem til åtte enheter daglig har, sammen med priskutt på en rekke varer, ført til en kraftig økning i salget på kort tid. For enkelte varer har salget mangedoblet seg.

– Vi opplever en merkbart større interesse for frukt og grønt. Rekordmange handlekurver inneholder slike varer og det er tydelig at nye kostråd i kombinasjon med gode kampanjepriser har hatt effekt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.

Under Arendalsuka presenterte myndighetene de nye nasjonale kostrådene der det ble anbefalt å spise mellom 500 til 800 gram frukt og grønt daglig. Få dager tidligere lanserte lavpriskjeden Extra tilbudskonseptet «Alltid 8», der åtte frukt- eller grønt-produkter selges til spesielt lav pris. Utvalget endres hver måned. Én av Extras konkurrenter fulgte opp én uke senere med et tidsbestemt priskutt på et utvalg varer.

Det totale frukt og grønt-salget i Extra har hatt en volumvekst på 21 prosent i uke 33 og 34 sammenlignet med samme periode i fjor, og varene i «Alltid 8» har en samlet volumvekst på hele 120 %:

• Cotton Candy-drue: +32 %
  • Norske sukkererter: +74 %
  • Norsk blomkål: +79 %
  • Norsk squash: +139 %
  • Sjalottløk: +106 %
  • Bringebær: +338 %
  • Snacksgulrot: +371 %
  • Brokkoli: +77 %

– Tre-gangeren på bringebær og nesten fire-gangeren på snacksgulrot kan vitne om at mange matpakker har blitt sunnere i år. August er en tid på året der mange etablerer nye vaner som følge av skole-, studie-, eller jobbstart. Nå er det også høysesong for norsk frukt og grønt. Dersom nordmenn venner seg til å spise mer frukt og grønt til hverdags, lover dette godt for folkehelsen og matbudsjettet, sier Jensen.

Veksten den siste uken kommer på toppen av en langsiktig trend der frukt og grønt-salget til Extra når stadig nye høyder. Volumveksten hittil i år er på 6,3 prosent.

– Extra har hatt suksess med å tilby lave priser på varer folk vil ha, og har over tid hatt en tydelig satsing på frukt og grønt. Dette har bidratt til at Extra vokser mer enn noen annen dagligvarekjede så langt i år. Nå er det også høysesong for norsk frukt og grønt. Vi vet at frukt og grønt er viktig for våre kunder, som også er våre eiere, og med de nye kostrådene forventer vi at etterspørselen vil øke ytterligere utover høsten, sier Jensen.

Om Coop