– Får ikke informasjon ved strømstans

Strømkunder står i fare for å gå glipp av viktig informasjon fordi strømleverandør og netteier mangler kontaktinformasjon.

Kontaktinformasjon kan oppdateres på Min side eller ved å kontakte Fjordkrafts kundesenter. Foto: Frode Fjellstad Fjordkraft

Privatkunder kan gå glipp av informasjon om strømbrudd fordi strømleverandøren og nettselskapet mangler kundens telefonnummer og e-postadresse.

– Det er vi som strømleverandør som skal sikre korrekt kundedata, så hvis Fjordkraft ikke har kundens mobilnummer, så har heller ikke nettselskapet det. Dermed risikerer kunden å ikke bli varslet om planlagt utkobling eller feil i strømnettet, sier kommunikasjonssjef Jon Vaag Eikeland i Fjordkraft.

I BKKs nettområde mangler Fjordkraft alene telefonnummeret til rundt 900 kunder. 500 kunder har verken telefonnummer eller e-postadresse registrert.

– Hvis vi legger til grunn at omfanget er omtrent det samme hos andre strømleverandører vil totalt antall kunder som ikke har registrert telefonnummer være flere tusen, sier Eikeland.

Fjordkraft mangler dessuten e-postadressen til over 9000 kunder i samme område. Det gjør at viktig informasjon om kundeforholdet hos strømleverandøren i mange tilfeller må sendes per brev.

– Det gir ekstra kostnader, er mindre miljøvennlig og det tar lengre tid før informasjonen når frem. Jeg oppfordrer alle til å registrere både telefonnummer og e-postadresse. Det er både kunden, vi og nettselskapet tjent med, sier Eikeland.

Jon Vaag Eikeland, kommunikasjonssjef i Fjordkraft
Jon Vaag Eikeland, kommunikasjonssjef i Fjordkraft.

Fjordkraft er det største sluttbrukerselskapet for strøm i Norge. Fjordkraft startet med mobiltelefoni i privatmarkedet i april 2017 og er Norges største mobilaktør uten eget nett. Fjordkraft tilbyr tjenester for lavutslippssamfunnet og drifter et alliansekonsept bestående av 35 mindre strømselskaper som kjøper tjenester av Fjordkraft.Hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer på Sortland, Hamar og Kongsvinger, og i Sandefjord, Trondheim, Oslo og Stavanger. Fjordkraft er en del av Elmera Group ASA, som inkluderer strømleverandører i Norge, Sverige og Finland, samt teknologi- og tjenesteselskaper knyttet til kraftmarkedet. Elmera Group ASA er børsnotert.