Eidsiva og Vålerenga gjør fotballen grønnere

Eidsiva og Vålerenga kultur- og idrettspark har inngått avtale om leie av batteritjenesten Peak Shaper som gjør Intility Arena til en av Norges mest bærekraftige idrettsarenaer. Leiebatteriet erstatter dieselaggregatet som alle toppfotballklubber er pålagt å ha. Batteriet åpner for innovativ deltagelse i kraftmarkedet og energistyring som avlaster det lokale energisystemet.

Eidsiva og Vålerenga sikrer mer klimavennlige fotballkamper
  • Vi gleder oss til å være med og gjøre fotballen grønnere og mer bærekraftig. Fotballstadioner og idrettsarenaer er et spennende marked som vi jobber med parallelt med industri og kritiske samfunnsfunksjoner, sier Kine Ryberg Strupstad som leder elektrifiseringsvirksomhet i Eidsiva

Gjennom Peak Shaper tilbyr Eidsiva nettselskaper, industri og andre virksomheter rådgivning og leie av storskalabatterier. Leie av batteri gjør det mulig å for virksomheter med effektbehov å koble seg på nettet raskere og å forbedre effektivitet og utnyttelse av eksisterende strømnett, uten at man har tilgang til store mengder kapital eller har kompetanse om batterier.

Norske toppfotballklubber er forpliktet til å ha reserveløsning som sikrer flomlys på kampene. Peak Shapers batteri med effekt på 1,5 MW/2MWh erstatter forurensende dieselaggregat.

Vålerenga, Vålerenga kultur- og idrettspark (VKIP) og Eidsiva har signert avtalen som skal gjøre Intility Arena til en av Norges mest bærekraftige idrettsarenaer (Foto: Vålerenga)

Sparer penger

- Med Peak Shaper får vi et helt nytt verktøy innen kostnadseffektivisering av strømutgiftene våre, spesielt på kampdag. Å kunne avlaste det lokale nettet samtidig som vi sparer gode penger på nettleien er et fantastisk konsept vi er glade for å få på plass, sier daglig leder i VKIP Stig-Ove Sandnes og fortsetter:

- Det har blitt tatt flere grep på Intility Arena for å drive så energieffektivt som mulig. Stadion bruker fjernvarme for oppvarming, samtidig som nye undermålere og styringssystemer er på plass. Med Peak Shaper tar Intility Arena enda et skritt i den grønne omstillingen, en reise vi er glade for at vi deler med Eidsiva og Peak Shaper.

Bærekraftig toppfotball

Pål Breen i Norsk Toppfotball sier at Vålerengas samarbeid med Eidsiva er en spennende pilot som er et viktig ledd i toppfotballens arbeid for å bli mer bærekraftig

• Vi kommer til å følge godt med på Vålerengas pilotprosjekt og dele erfaringer med de andre toppklubbene i Norge. Elektrifisering av arenaene er et bidrag i Norsk Toppfotballs engasjement i FN-inititativet «Football for the goals», sier Breen.

Utover å sikre Vålerengas herre- og damelag nødstrømsforsyning under kamper, vil batteriet bli brukt til «peak shaving» som innebærer at man bruker batteriet til å dekke effekttoppene i stedet for å belaste nettet. Dette gir Vålerenga en besparelse både knyttet til nettleiekostnader og leie av dieselaggregat.

Når batteriet ikke er i bruk under kamper, skal det nyttes i fleksibilitetsmarkedet og bidra til å balansere strømsystemet. Disse markedene representerer betydelige inntektsmuligheter, og vil bidra til å gjøre installasjonen lønnsom for Vålerenga.

Vålerega og Eidsiva samlet på Initily Arena for å signere leieavtale for Peak Shaper
Vålerenga

Eidsiva er Norges største regionale energi- og infrastrukturselskap, med virksomhet i Innlandet, Oslo, Akershus og Østfold. Selskapet eies av Hafslund Eco AS, Innlandet Energi Holding AS og Åmot kommune. Eidsiva-konsernet leverer samfunnskritisk infrastruktur som strøm, telekommunikasjon og varme, og har totalt 1 165 medarbeidere innen nett, bredbånd og bioenergi.