Marius Neset og Leif Ove Andsnes med en vakker og gripende siste singel før albumrelease. "Prague´s Ballet" er ute i dag.

Siste singel før albumet med verdenspremiereinnspillingen av samarbeidet mellom saksofonist og komponist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes slippes er "Prague´s Ballet", hvor de har med seg cellisten Louisa Tuck. "Prague´s Ballet" er det første verket Andsnes og Neset, to av verdens fremste utøvere innen henholdsvis klassisk musikk og jazz, fremførte sammen, og er det som gav opphav til det nye albumet.

Singelcover av Jonas Boström

– Vi var engasjert hver for oss til en stor TV-sending fra Grieghallen i Bergen, men NRK spurte om vi kunne se for oss å gjøre noe sammen også, forteller Marius Neset. – Jeg ga dem «Prague's Ballet», som jeg hadde på plate med kvintetten min, og bad dem spille den for Leif Ove. Kunne han tenke seg å bli med på den hvis jeg skrev et arrangement for ham? Han likte ideen og jeg sendt ham arrangementet, men så ble TV-sendingen avlyst fordi hovedpersonen, professor Frank Aarebrot, døde. Året etter fikk vi likevel muligheten til å spille «Prague's Ballet» da Leif Ove takket ja til å bli med på kvintettkonserten min i Håkonshallen under Festspillene i Bergen. NRK, som fortsatt var opptatt av samarbeidet vårt, laget til og med en liten film om konsertforberedelsene, og viste den i et «Hovedscenen»-program på NRK 2.

– Marius kom med et trioarrangement for oss to og cellisten Andreas Brantelid, en litt mer klassisk versjon av «Prague's Ballet» som jeg syntes ble veldig fin, sier Leif Ove Andsnes.  – Jeg ble sittende i Håkonshallen og høre på resten av konserten hans også, og ble ekstremt imponert, både over det oppkommet han er, og over nivået på det han gjorde sammen med kvintetten sin. Jeg tenkte at han opererer i et veldig interessant grenseland når han skriver for oss som ikke improviserer, og fikk lyst til å bestille et verk av ham til Rosendal Kammermusikkfestival. Han takket ja, og vi siktet oss inn på 2020-festivalen.

­– Ga du ham helt frie hender?
            – 2020 var Beethoven-år med 250-årsjubileet for hans fødsel, så jeg sa: «Du står fritt, men hvis du vil, kan du jo ta utgangspunkt i noe av Beethoven, for eksempel andresatsen på sjuendesymfonien.»

– Det var veldig stas for meg at Leif Ove hadde lyst til at vi skulle gjøre noe mer sammen etter «Prague's Ballet», sier Marius. – Jeg hadde regnet med at det ville bli med det ene samarbeidet, og tenkte «for en opplevelse det var å spille med ham, for en fantastisk pianist.» Men så tok han altså kontakt seinere på året. Vi møttes i Bergen, snakket om hva vi kunne tenke oss å gjøre i Rosendal, og kom fram til besetningen med fløyte og cello.

Resultatet av det videre samarbeidet før du høre når albumet kommer den 20.september.

Photo: Helge Hansen

Som musikere fra ulike tradisjoner arbeider de to vanligvis med ulike stilidealer i sine respektive uttrykk. Eksempelvis improviserer ikke Andsnes, i likhet med de fleste av sine klassiske kollegaer og i motsetning til jazzutøvere. Men til tross for denne og andre forskjeller, mer enn antyder Who We Are at likhetene i Andsnes og Nesets musikkforståelse og musikktilnærming er flere og viktigere enn forskjellene, og at de jakter på mange av de samme målene i sin musikalske fortellervirksomhet.

Når de her møtes i Nesets komposisjoner, er det en påtakelig inspirert, hyper-kommuniserende og livgivende fellesskapsfølelse som trer fram i musiseringen. Lekent, men med komplett og kontrollert eierskap til så vel storm som stille, skaper de musikk som klinger fullstendig organisk og original, og som i løpet av albumets spilletid får ord og begreper som «sjanger», «sjangermøte» og «fusjonering» til å prelle av som underlig irrelevante.

Med seg på flere spor på albumet har de skarpt selskap i fløytisten Ingrid Søfteland Neset og cellisten Louisa Tuck. København-bosatte Ingrid Søfteland Neset er tidligere solofløytist i Stavanger Symfoniorkester, saxofonistens søster og ved mange anledninger hans medspiller. Britiske, Oslo-bosatte Louisa Tuck har vært solocellist i Oslo-filharmonien siden 2015, og har i tillegg en omfattende solokarriere.

Albumet er innspilt i Rainbow studios desember 2023 med Jørn Pedersen som produsent og Martin Abrahamsen som tekniker. Albumet utgis på Simax den 20.september på LP, CD, Dolby Atmos og digitalt.

Photo: Helge Hansen
Foto: Helge Hansen
Foto: Jørn Pedersen
Singelcover: Jonas Boström

Andre språk

Avdøde Stephen Ackles med hyllest til visehøvdingen Erik Bye - "Høvdingen" er ute i dag, ett år etter Ackles tragiske bortgang1.9.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding

"Høvdingen" er en plate artisten hadde ønsker om å slippe i lang tid, og ved hjelp av hans nærmeste venner og støttespillere, ble prosjektet fullført. Albumet består av livefremføringer gjort av Stephen Ackles i 2020. Hans utvalgte favoritt Erik Bye-viser: der den ekte lidenskapen skinner gjennom, og den folkekjære artisten briljerer en siste gang som fremragende formidler.