– Hvorfor ser vi aldri en håndverker på næringslivsmedienes talentlister?
De representerer Norges største fastlandsnæring, men er sjeldent å se når de største talentene i norsk næringsliv skal kåres. – Tankevekkende, mener Nina Solli i NHO Byggenæringen.
Uttalelsen kommer i forbindelse med Glava, Gyproc og Weber har gått sammen om en egen 30 under 30-liste - kun bestående av håndverkere. Bakgrunnen er at de har sett seg lei av at de tradisjonelle leder- og talentlistene som næringslivsmediene presenterer hvert år er blottet for håndverkere.
Bygger fremtidens Norge
– Det handler ikke om å snakke ned andre bransjer, men å vise at norsk næringsliv selvsagt består av mer enn økonomer, jurister og akademikere. Bygge- og anleggsnæringen er full av dyktige mennesker og talenter som utvikler norsk næringsliv og bygger fremtidens Norge. Man tenker kanskje ikke at denne næringen er en veldig god arena for å gjøre karriere, men det er den, sier Nina Solli.
En gjennomgang av E24s ledertalenter, Dagens Næringslivs lederstjerner og Kapitals 40 under 40 viser at håndverkere gang på gang blir oversett når norsk næringsliv skal hedres og hylles. Samtidig viser tall fra SSB at vi i 2035 kan komme til å mangle hele 90 000 yrkesfagarbeidere.
– Skal Norge nå sine klimamål, er vi helt avhengig av byggebransjen. De spiller en avgjørende rolle i utviklingen av det moderne og bærekraftige Norge, og er en sentral del av norsk næringsliv. Når mediene år etter år utelater talenter fra denne næringen så bygger det opp under stigmaet mange med yrkesfagbakgrunn allerede opplever, sier markedsdirektør i Glava, Gyproc og Weber, Markus Svenberg.
Svenberg er utdannet innen teknikk og industriell produksjon, og har selv vært på E24s liste over ledertalenter - men da i kraft av sin rolle som markedsdirektør. Han har personlig kjent på kroppen hvordan mangelen på forbilder kan påvirke yrkesvalget.
Trenger forbilder
– Jeg hadde to forbilder innen yrkesfag, og det var min far og bror. Men mangelen på andre forbilder gjør at jeg i dag skammer meg over det jeg gjorde. Jeg unngikk å gå med arbeidsklær i kantina på skolen, og så fort jeg fikk sjansen, løp jeg til garderoben for å skifte. Dessverre virker det som om den samme stigmaen og fordommene fortsatt er gjeldende, sier Svenberg.
Med «30 under 30» håper han å løfte frem flere av bransjens talenter - de som ellers havner i skyggen.
– For oss er det viktig å gi suksess et nytt ansikt, vise at suksess er mer enn det næringslivsmediene definerer det som, sier Svenberg - og legger til:
– Det er paradoksalt at en så viktig bransje ikke er med, for det er åpenbart at byggebransjen er full av unge folk med ambisjoner og talent. Problemet er at de sjeldent synliggjøres eller hedres.
Ikke en kultur for å stikke seg frem
Svenberg vil ikke legge all skylden på mediene. Han innrømmer at bransjen over tid har vært for dårlig til å løfte frem gode unge forbilder, men også at det ikke er en kultur for å stikke hodet frem og vise hvor flink man er.
– Det har blitt gjort veldig mye bra for å løfte frem anerkjennelsen til bransjen de siste årene, men vi har fortsatt en vei å gå når det kommer til unge forbilder - de som klarer å inspirere neste generasjon til å skape suksess og verdi. Også er det ikke til å legge skjul på at det ikke er kultur for å skryte av seg selv. Det merket vi spesielt da vi rekrutterte til vår egen 30 under 30-liste. Vi møtte fantastisk mange dyktige mennesker med høy integritet, men som ikke er vant til å bli løftet frem.
Hele listen: 30 under 30.
Nøkkelord
Kontakter
Markus SvenbergMarkedsdirektør Glava AS & Saint-Gobain Byggevarer AS
Tel:+47 948 38 397markus.svenberg@glava.noBilder
Lenker
30 under 30
"30 under 30" er en talentliste som løfter frem unge håndverkere og ledere i byggebransjen. Initiativet kommer fra byggevaremerkene Glava, Gyproc og Weber, eid av Saint-Gobain, en av verdens største leverandører av byggematerialer.
Følg pressemeldinger fra Glava AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glava AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.