Kristiania overtar Intendia Professional AS

Kristiania overtar Intendia Professional AS med fagskolene MedLearn AS og NKI Fagskole AS samt NKI Kompetanse AS. – Denne overtakelsen styrker Kristianias posisjon som ledende aktør innen høyere yrkesfaglig utdanning. Overtakelsen inkluderer også et sterkt digitalt miljø som vil befeste vår rolle som fremtredende leverandør av digitale studietilbud.

Kristiania

Vi er imponert over Intendia Professional AS’ sterke fagmiljøer og posisjon, spesielt innen helse og oppvekst, økonomi og administrasjon. Overtakelsen vil styrke Kristianias utdanningstilbud, og sørge for at vi i enda større grad svarer på arbeidslivets og samfunnets behov for høyere yrkesfaglig utdanning, sier Solfrid Lind, administrerende direktør ved Høyskolen Kristiania og styreleder i Fagskolen Kristiania.

Intendia Professional AS tilbyr korte, nettbaserte og arbeidsrelaterte studier gjennom MedLearn AS, NKI Fagskole AS og NKI Kompetanse AS.

Fagskolesektoren har gjennomgått en betydelig utvikling de siste årene, og vi er overbevist om at større og mer robuste institusjoner vil øke kvaliteten for studentene, sier Annelise Kiønig, rektor ved Fagskolen Kristiania

Høy kompetanse innen digital læring
Disse fagmiljøene vil være positive tilskudd i den videre utviklingen av Kristiania, med en sterk markedsposisjon og høy kompetanse innen digital læring, sier Lind.

Kristiania overtar aksjene i selskapet 13. september. Intendia Professional AS vil inn til videre bli driftet som et heleid datterselskap.

Eier av Intendia Professional AS, Anthon B. Nilsen, begrunner eierbyttet med at selskapet skal ut av skoledrift i Norge.  Selger er Intendia Group Norge AS som eies av Reidar og Gunnar Holst Legat (Anthon Stiftelsen) og Anthon B Nilsen AS.

Fakta om Intendia Professional AS

• Intendia Professional AS består av MedLearn AS, NKI Fagskole AS og NKI Kompetanse AS med til sammen rundt 120 ansatte.
  • MedLearn AS har cirka 1.900 studenter
  • NKI Fagskole AS har cirka 1.500 studenter
  • NKI Kompetanse AS har cirka 1.700 kursdeltakere

Kristiania

Kristiania er en ideell utdanningsstiftelse som har gitt utdanning til over tre millioner mennesker siden starten som Norges korrespondanseskole i 1914.

·       Skolens første lokaler lå i Kvadraturen i Kristiania. I 2016 endret stiftelsen navn til Høyskolen Kristiania.

·       Kristiania har 18.000 studenter på campus i Oslo og Bergen og på nett. Vi tilbyr utdanning på fagskole-, bachelor-, master- og doktorgradsnivå, og har cirka 900 ansatte.

·       Kristiania har over 200 studietilbud innen ledelse, organisasjon, markedsføring, kommunikasjon, informatikk, helsevitenskap, innovasjon og kunstfag.

·       Fagskolen Kristiania ble i 2018 som et heleid datterselskap av Høyskolen Kristiania –Ernst G. Mortensens Stiftelse. Med over 2 300 studenter, 120 ansatte og et stort utdanningstilbud i Oslo, Bergen og på nett, er Fagskolen Kristiania en av Norges største fagskoler. Se mer på www.kristiania.no