Gjensidigestiftelsen styrker naturbaserte aktiviteter med 50 millioner kroner

Ni landsdekkende frivillige organisasjoner får til sammen 50 millioner kroner for at flere skal komme seg ut i naturen i 2025.

iStock-1346957914

Flere får et aktivitetstilbud i nærnaturen

Organisasjonene som får støtte fra Gjensidigestiftelsen er Friluftsrådenes Landsforbund, DNT, Norges Røde Kors, Kirkens bymisjon, Sunnaasstiftelsen, Redd Barna, Norske Kvinners Sanitetsforening, Norges Speiderforbund og Norges Seilforbund.

– Midlene går både til styrking av eksisterende tilbud, og til etablering av nye tilbud. Vi har stor tro på at disse organisasjonene vil bidra til at flere kommer seg ut i naturen, og spesielt de som ikke er aktive i dag, sier leder for utdelinger i Gjensidigestiftelsen, Ingrid Tollånes.

En styrking av Friluftslivets år

I 2025 er det Friluftslivets år, og Gjensidigestiftelsen ønsker å bidra til dette gjennom en storstilt satsing kalt Naturglede. Denne utlysningen er en del av denne satsingen, og de ni organisasjonene skal bidra til varierte aktiviteter over hele landet. - Det var stor interesse for utlysningen, og vi fikk inn mange søknader. Så vi ser at det er stort behov for å gi et løft på dette området, sier Tollånes.

En del av en større satsing

Utlysningen er en del av Gjensidigestiftelsens Naturgledesatsing, som blant annet skal bidra til å gi et løft for friluftslivet gjennom flere år. Satsingen har en totalramme på 200 millioner kroner, og har som hovedmål å fremme økt og bærekraftig bruk av naturen som arena for aktivitet, mestring, sosiale felleskap og naturopplevelser. Satsingen er delt i tre temaområder. I tillegg til utlysningen "Aktiv i naturen" er det også en satsing på fysisk tilrettelegging i områder og anlegg for naturbaserte aktiviteter for personer med særskilte behov. Den tredje delen av satsingen rettes mot oppvekst og utdanning, hvor naturen som læringsarena vil styrke samarbeid med frivillige friluftslivsorganisasjoner om å utnytte naturen som et utvidet læringsrom og kilde til læring og mestring i skole og barnehage. Det skal nås gjennom godt samarbeid med universiteter og høyskoler, ansatte i skoler og barnehager. Les mer om satsingen på Gjensidigestiftelsens nettside.