amina

amina inngår partnerskap med Spirii og foretar endringer i ledelsen

Fredrik Lima, ny CEO i amina, foran første testversjon av amina C som han har hengende hjemme på veggen.

(Stavanger) – amina har inngått et strategisk partnerskap med det danske selskapet Spirii, en avtale med en potensiell verdi på 400 millioner norske kroner over tre år. Spirii og amina skal utvikle, teste og lansere en ny elbillader. amina C blir fullt integrert med Spirii Connect-plattformen, og målet er å koble et betydelig antall amina-ladere til Spirii Connect fremover.

For å støtte videre vekst og utvikling i selskapet planlegger amina en mulig kapitalinnhentning i 2025. I den forbindelse vil tidligere CEO Eirik Jørgensen fokusere på kapitalinnhentingen, mens medgründer Fredrik Lima tar over som ny CEO.

– Å lede amina har vært både spennende og lærerikt. Jeg er veldig stolt av det vi har oppnådd på den korte tiden. Vi har lansert tre produkter og tatt en betydelig posisjon i et tøft marked. I tillegg har vi bygget en organisasjon som er rigget for videre vekst. Fredrik Lima har jobbet med våre partnere i Europa helt fra starten og kjenner markedet godt.
Når vi nå beveger oss inn i en mer kommersiell fase, er det helt naturlig at han overtar roret, sier Jørgensen.

Fredrik Lima har vært med amina fra starten og har jobbet som leder for ekspansjon frem til nå. Med over åtte år i ladebransjen føler han seg trygg på å overta rollen som CEO.

– Partnerskapet med Spirii er et viktig skritt for amina. Hele forretningsmodellen vår er basert på denne typen samarbeid, og med våre nye produkter er vi godt posisjonert.
Jeg ser frem til å lede selskapet i denne spennende perioden fremover. Vi er godt rigget for vekst og gleder oss til å trø på gassen, sier Lima.

null
– amina leverer toppmoderne hardware, og vi er stolte av å støtte dem i å nå sine mål ved å være ryggraden i deres ladeinfrastruktur gjennom vår plattform, sier Tore Harritshøj, administrerende direktør og medgründer av Spirii.

Om amina
amina charging er en norsk produsent av elbilladere, med fokus på smarte og bærekraftige ladeløsninger. Selskapet ble grunnlagt i 2021 og har siden raskt vokst til å bli en nøkkelaktør i det norske markedet for elektrisk mobilitet. Selskapet holder til i Stavanger og har rundt 45 ansatte.

Om Spirii
Spirii ble grunnlagt i 2019 med en visjon om å gjøre lading av elbiler sømløst og tilgjengelig for alle. Selskapet tilbyr programvare for ladepunkthåndtering, prissetting, betaling og energistyring. Spirii har kunder i 18 markeder og et sterkt globalt partnernettverk som driver utviklingen av bærekraftig mobilitet.

Bilder

Last ned bilde
Avtroppende CEO Eirik Jørgensen (til venstre) sammen med ny CEO Fredrik Lima (til høyre) med den nye laderen amina C.

Følg pressemeldinger fra amina

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra amina på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra amina