Norwegian Energy Partners

Rekordår for norsk leverandørindustri

Mandag 26. august, Stavanger: Norske leverandørbedrifter har økt eksporten til energisektoren med hele 60 prosent siden 2021, og går mot et rekordår i 2024. Vinner av NORWEPs leverandørkåring 2024 er Aibel.

Stavanger: Vinner av NORWEPs leverandørkåring 2024 er Aibel. Fra venstre: Ann Christin Andersen (CEO, NORWEP,) Mads Andersen (CEO, Aibel) og Astrid Bergmål (Statssekretær, Energidepartementet) Foto: Norwegian Energy Partners

På åpningsdagen av energikonferansen ONS ble statistikk for eksport i leverandørindustrien presentert for første gang. Leverandørstatistikken baserer seg på ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og analysebyrået Menon Economics, og viser at norske leverandørbedrifter aldri har eksportert for så mye som i 2023 og 2024.

– Eksporten av varer og tjenester til energisektoren er sterk i 2024. Dersom utviklingen i andre halvår holder seg, som det er grunn til tro, vil eksporten ende på rett i underkant av 160 milliarder kroner. I så fall vil vi ha opplevd en vekst på over 60 prosent siden 2021, sier Ann Christin Andersen, CEO i Norwegian Energi Partners (NORWEP).

Det gjør at eksportverdien av leverandørindustrien snart er jevnstor med eksportverdien av norsk sjømat, som i fjor var på rundt 172 milliarder kroner.

– Vi tror leverandørindustrien vil gå forbi sjømat og bli Norges nest største eksportindustri, sier Andersen.
Selv om den norske leverandørnæringen hovedsakelig er rettet mot petroleumsnæringen, leverer den stadig mer til fornybar energi. Nå ligger denne omsetningen på rundt 20 milliarder kroner, og det er her det er ventet størst vekst de kommende årene.

–  Veksten er godt hjulpet av inflasjonen og at den norske kronen blir stadig billigere målt mot euro, men også av høy etterspørsel etter norske løsninger og kompetanse, sier Sveinung Fjose, partner i Menon som står bak analysen.

Andersen gleder seg over tallene, men sier bakteppet for veksten dyster.

– Russlands brutale angrepskrig på Ukraina har økt behovet for stabil energitilgang i alle land.  Dette har igjen ført til kraftig økning i leting etter olje og gass, samt tiltak for økt utvinning fra eksisterende olje- og gassfelter. I tillegg har det satt fart på grønn energiomstilling.

Aibel vant leverandørkåringen

Under åpningsdagen på ONS ble Aibel presentert som vinner av NORWEPs leverandørkåring. Statssekretær for Energidepartementet, Astrid Bergmål, delte ut prisen.

Leverandørkåringen er en årlig anerkjennelse av leverandørselskaper som har vært best på å fremme norsk teknologi og løsninger til energisektoren, og til å kapre markedsandeler internasjonalt.

– Aibel er et selskap som tradisjonelt har levert til petroleumsindustrien, men tidlig tok en posisjon på fornybar industri. Selskapet har brukt sin ledende posisjon på offshore platformbygging til å blant annet levere en offshore transformatorstasjoner til verdens største havvindpark Dogger Bank, fortsetter Ann Christin Andersen.

I tillegg til såkalte «topside»-løsninger som Aibel leverer til både petroleum og fornybar energi, bidrar også tjenesteytende virksomheter særlig positivt til veksten i eksporten.

– Norske leverandørselskaper leverer ikke bare imponerende stålkonstruksjoner. Vi har også lykkes i å bygge en stor kunnskapsindustri rundt energisektoren. Dette utgjør nå det største eksportsegmentet. Ingeniør-, advokat- og sertifiseringstjenester er eksempler på områder som nå opplever økende etterspørsel fra utlandet, sier Andersen.

Om NORWEP

Norwegian Energy Partners (NORWEP) er en stiftelse grunnlagt og finansiert av den norske regjeringen og den norske energibransjen, med oppdrag å støtte internasjonaliseringen av norske leverandørbedrifter.

Følg pressemeldinger fra Norwegian Energy Partners

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norwegian Energy Partners på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norwegian Energy Partners