Kabinansatte advarer SAS mot streikebryteri

SAS har sendt ut informasjon til alle sine kabinansatte i Norge, Sverige og Danmark, der de beskriver hvordan arbeidsgiver planlegger å benytte kabinansatte som ikke er medlemmer i SAS Norge Kabinforening i Parat eller Fellesforbundet.

Leder for SAS Norge Kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier han er sjokkert over fremgangsmåten til SAS.
– Nær samtlige kabinansatte i Norge er organisert. I praksis betyr det at SAS nå planlegger å benytte svenske og danske ansatte til å utføre arbeidsoppgavene til oss som er i streik. Dette er streikebryteri og forklarer kanskje hvorfor SAS har valgt streik, fremfor løsning i meklingen, sier Røkkum.

Svenske og danske kabinansatte flys til Norge
Han mener SAS bryter noen etiske grenser når de planlegger streikebryteri.
– Etisk er jeg sikker på at SAS-ledelsen vet hva som er rett og galt i en konflikt som denne. Allikevel sitter vi på dokumentasjon som viser hvordan SAS planlegger å omdisponere, benytte ansatte som er på standby, og kjøpe fridager fra kabinansatte som ikke er medlemmer i SAS Norge Kabinforening i Parat eller Fellesforbundet for å utføre arbeid som vi til daglig utfører, sier Røkkum.

Han viser også til dokumentasjon som viser at SAS kjøper fridager fra svenske og danske ansatte og flyr disse til Norge for å jobbe her.
– Også i en ordinær situasjon, uten streik, jobber norske, svenske og danske kabinansatte der det til enhver tid er behov. Volumet av denne type omdisponeringer er begrenset og relativt likt fordelt gjennom året. Det som er spesielt nå, og som gjør at SAS bryter grensene for hva vi anser som streikebryteri, er at våre kolleger i Sverige og Danmark flys til Norge for å være disponible til å utføre våre jobber. Volumet av slike omdisponeringer er allerede gått utover normen og vi vet at andre kabinansatte allerede er satt til å utføre våre jobber. Det er streikebryteri, sier Røkkum.

Juridisk og etisk spørsmål
Parat-leder, Unn Kristin Olsen, sier streikebryteri ikke er klart definert i lovverket, men i stor grad basert på et tillitsforhold mellom partene.
– Definisjon av streikebryteri er at oppgaver som vanligvis utføres av personer som streiker, blir utført av noen andre. Med dette utgangspunktet er det streikebryteri når arbeidsgiver henter inn ny arbeidskraft til erstatning for streikende, sier Olsen.

Hun sier Parat følger situasjonen tett og samler dokumentasjon på hvordan SAS flytter ansatte over landegrensene.
– Vi har en stor juridisk avdeling og vil forfølge SAS der de bryter med inngåtte avtaler, sier Parat-lederen.

Nordisk og internasjonalt samarbeid
Parats nestleder, Anneli Nyberg, sier det er kontakt med ETF (European Transport Workers' Federation) og ITF (International Transport Workers' Federation).
– Grove brudd på spillereglene under streik, slik som streikebryteri, vil kunne føre til aksjoner mot arbeidsgiver også utenfor Norges grenser. Vi vil derfor advare SAS på det sterkeste. Går de for langt i å omdisponere og kjøpe fridager fra kabinansatte i andre land, vil det få følger, sier Nyberg.

Hun sier det også er tett kontakt med kabinforeningene i Sverige og Danmark.
– Innen luftfarten er det nær hundre prosent organisasjonsgrad, noe som også gjelder i våre naboland Sverige og Danmark. Samholdet mellom foreningene i Norden er godt og vi står sammen for å hindre streikebryteri så langt det er praktisk mulig. Dersom SAS går for langt i å kreativt omdisponere ansatte vil vi måtte iverksette omfattende tiltak, sier Nyberg.