Åpner for å øke tillatt totalvekt på utvalgte veier
Statens vegvesen sender nå på høring forslag om å øke tillatt totalvekt for bestemte vogntog på enkelte veier, da ferske rapporter viser stor samfunnsøkonomisk gevinst av dette.
Hovedveiene og lastebilene har over tid utviklet seg til å tåle mer last. Nå endres også lovverket. Det betyr at samme mengden varer kan kjøres med færre turer. Denne endringen kan gi 116 millioner færre kjørte km på norske veier til glede både for de som betaler for transportene og for de andre trafikantene som møter færre lastebiler på turen sin. Mindre kjøring gir lavere utslipp, færre ulykker og kortere køer.
- Dette forslaget innebærer at hvert vogntog kan ta med seg mer gods på hver tur, som igjen gir færre turer. Det vil være positivt både for bedriftene, klimaet, sikkerheten og økonomien. Det er en viktig del av vårt oppdrag å legge til rette for næringslivets verdiskapning og mobiliteten for landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Forslaget gjelder 6- og 7-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn. For slike vogntog foreslås tillatt totalvekt økt fra 50 til 54 tonn. Dersom vogntoget er elektrisk (nullutslipp), får vogntoget i tillegg inntil 2 tonn tilleggsvekt, for å kompensere for vekten av nullutslippsteknologien og kan kjøre med 56 tonn.
Betydelige samfunnsøkonomiske gevinster
På oppdrag fra Statens vegvesen har Transportøkonomisk institutt (TØI) utarbeidet to rapporter som vurderer de samfunnsøkonomiske gevinstene ved å tillate økte vekter på et utvalg kjøretøykombinasjoner generelt (TØI 1950/2023) og differansen dersom økningen forbeholdes kun nullutslippskjøretøy (TØI 2026/2024).
TØI har analysert effekten av hvordan økt tillatt totalvekt påvirker transportkostnader, trafikkarbeid, transportmiddelfordeling, vegslitasje, klimagassutslipp og øvrige eksterne faktorer. De finner at tiltaket kan gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster. Det er besparelsen i transportkostnadene som utgjør majoriteten av nytten. Ved åpning for alle lastebiler senkes transportkostnadene med hele 4 milliarder kroner hvert år, Tiltaket beregnes også både å spare liv og utslipp. Særlig positivt er det at tiltaket virker på dagens lastebiler uten å måtte vente på nyanskaffelser og at så mye av veinettet er klart.
- Flere ønsker å øke tillatt totalvekt for enkelte typer vogntog, og det er positivt at vi nå kan sende dette forslaget på høring. Det er bra for klima og det er bra for trafikksikkerheten. Nå ønsker vi innspill på forslaget til endringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Gevinstene kan utløses av dagens kjøretøyer på dagens veier eller rettes mot klimamålet
Statens vegvesen ønsker å forbeholde noe av vekten for nullutslippskjøretøy for at ikke disse skal miste den såkalte vektkompensasjonen for vekten av nullutslippsteknologien. Det er mulig å forbeholde større deler eller hele vektøkningen til biogass og nullutslipps lastebiler. Tiltaket vil da ha raskere effekt på klimamålet, mens reduksjonen i transportkostnadene vil komme noe senere fordi nytten vil avhenge av utskiftning av dagens lastebiler. Hastigheten i utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet må følge med.
Forslaget gjelder de over 40 tusen kilometer med veger som er tillatt for 60 tonn tømmertransport og ytterligere over 15 tusen kilometer med veger som er tillatt for totalvekt 50 tonn. De siste krever at fylkeskommunene som veieiere tillater endringen.
Bruksklassene Bk10/42 og Bk10/56 foreslås fjernet. Endringen forutsetter at vegeierne omklassifiserer sine veger i disse bruksklassene. Det foreslås midlertidige bestemmelser som vil gjelde for veger som ikke blir omklassifisert i veglistene.
Kontakter
Kjell SolemKommunikasjonssjefStatens vegvesen Vegdirektoratet
Tel:916 68 292kjell.solem@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Fire entreprenørar er kvalifisert for konkurranse om å bygge ny Røldalstunnel11.10.2024 14:40:09 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har kvalifisert fire aktørar til konkurransen om å bygge ny Røldalstunnel på E134 mellom Røldal og Seljestad.
Beredskapsøvelse i Soknedalstunnelen11.10.2024 13:22:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 16. oktober stenger Statens vegvesen E6 Soknedalstunnelen klokken 18.00-20.00. Årsaken er øvelse i samarbeid med nødetater.
Stenger E16 ved Dale under støypejobb11.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Arbeidet med ny portal på Dalseidtunnelen er godt i gang, og no fører ein større støypejobb til at E16 må stengast ved Dale laurdag 19. oktober.
Vegvesenet prøver ny metode for å restaurere myr i rv. 4 prosjekt11.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen prøver ut ny metode for å restaurere 1,2 kvadratkilometer drenert myr på Hadeland.
Stenger Gjemnessundbrua to netter10.10.2024 18:37:45 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen stenger E39 Gjemnessundbrua to netter for nødvendig vedlikehold.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom