Lanserer program innen energiomstilling med Rystad Energy

Handelshøyskolen BI og Rystad Energy lanserer et nytt utdanningsprogram for å gi selskaper verktøy og kunnskap til å håndtere utfordringer i den pågående energiomstillingen verden står ovenfor.

Gjennom en systemtenkende tilnærming vil deltakere utfordres til å utarbeide løsningsforslag på strategiske problemer som er med på å bremse omstillingen. Skal verden oppfylle Parisavtalens ambisjoner om netto nullutslipp innen 2050 kreves det en grunnleggende systematisk endring av energisystemet i en periode der det er ventet sterk global vekst.

– Dette er et nytt unikt program i BI-sammenheng som kombinerer tverrfaglig forskning på fagfeltet med Rystad Energys anerkjente analyser av energibransjen. Deltakerne vil bli utfordret på hvordan de skal kunne skape lønnsomme løsninger i energiomstillingen inn mot utfordringer som klimaendringer, biologisk mangfold og økonomisk uforutsigbarhet, sier Karen Spens, rektor ved Handelshøyskolen BI.

Rystad Energy mener kunnskap og utdannning er avgjørende for å kunne lykkes med energisomstillingen, og ser frem til å bruke deres ekspertise inn i et utdanningsprogram som har til hensikt å øke kunnskapsnivået for relevante beslutningstagere - fra bankfolk og investorer til leverandører og myndigheter.

– Vi i Rystad Energy er stolte av å samarbeide med BI om kurset ‘Leading Through the Energy Transition’. Energisystemet står overfor fundamentale forandringer over de neste tre tiårene. På mange måter kan dette sammenlignes med den revolusjonen mediebransjen har vært gjennom de siste tre tiårene, der forretningsmodellene og suksesskriteriene har blitt fullstendig forandret, og ledere har måttet tenke på en helt ny måte. Tilsvarende må ledere innenfor energi forstå den nye realiteten de går inn i for å kunne navigere trygt i dette farvannet. Vi vil gjøre vårt for å bringe inn relevante fakta og observasjoner for å støtte lederne i denne krevende oppgaven, sier Jarand Rystad, konsernsjef og grunnlegger av Rystad Energy.

Rådgivende organ

Programmet er utviklet i samarbeid med BIs rådgivende organ for energi-og havsektoren, som består av en rekke nøkkelbedrifter i energibransjen som blant annet Equinor, Aker BP, Yara, Å energi, Statkraft og DNB.

I løpet av fem dager skal deltakerne fordype seg i ulike temaer som endringskapasitet, konkurranse og samarbeid (coopetition) og hvordan fornybar energiteknologi vil påvirke etterspørselen etter konvensjonelle energikilder.

BI og Rystad Energy ønsker å få til en diversifisert sammensetning av kursdeltakere, som typisk vil være på ledernivå, styremedlemmer og personer med strategisk ansvar i bedriftene de representerer.Oppstart av kurset er i mars 2025, men opptaket starter nå.

ONS-lansering

Programmet vil lanseres offisielt under energikonferansen ONS i Stavanger på DNB sin stand.

DNB skal være en pådriver i energitransisjonen og ønsker å bidra sammen med partnere og kunder for å øke farten. Omstillingen er kompleks og krever samarbeid på tvers av næringsliv, forskning og akademia, finansinstitusjoner, myndigheter og interesseorganisasjoner. Det er utviklingen av denne utdanningen et godt eksempel på, og DNB er stolt av å bidra, sier Leif Håkonsen, leder av BIs rådgivende organ for energi-og havsektoren og head of strategic business support, Ocean Industries i DNB.

Pressen inviteres til å delta på den offisielle lanseringen av programmet på DNB sin stand i Hall 9 i messeområdet på ONS mandag 26. august klokken 13.30 til 14.00.