Oslos eldste badeferge blir fredet

Sjøbad II er Oslos eldste flytende kulturminne, med en fartstid i havnebassenget på mer enn 100 år. Nå blir fartøyet fredet av Riksantikvaren.

MS Sjøbad II.
Oslos eldste badeferge blir fredet. Alexander Ytteborg, Akershus fylkeskommune.

Badeferga ble bygget for Oslo kommune, og fra 1923 fraktet den glade badegjester til Hovedøya og Langøyene i over 60 år. Mange har gode minner fra turer med Sjøbad II, og den er derfor en viktig historisk kilde til Oslos fritidskultur og maritime historie.

–  Norge er og har i hundrevis av år vært en kystnasjon. Ved å ta vare på båter som Sjøbad II tar vi vare på historien om hvordan vi har levd og utviklet samfunnet vårt, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.  – Vi kan alle være stolte av at båter som Sjøbad II fortsatt er i aktiv bruk og samtidig så godt bevart. Her gjør eierne og frivillige en uvurderlig innsats, sier Eriksen.

Med fredningen blir også den nasjonale kulturminneverdien av fritidslivet langs kysten understreket:

–  Sjøbad II er en viktig del av Oslos havnemiljø, og ligger fortsatt på sin faste kaiplass gjennom 100 år, sier riksantikvar Hanna Geiran.

– Den er svært godt bevart, og forteller oss hvor viktig fritiden alltid har vært for kystens kulturminner og historie, ikke bare i Oslo, men også i et nasjonalt perspektiv.

"Sjøbad II" har transportert et svært stort antall passasjerer, som også gjenspeilet et tverrsnitt av befolkningen fra hele byen. Skipet har vært i Preco AS' eie i 40 år, helt siden kommunen solgte skipet, og deretter har Sjøbad II gått i fast passasjertrafikk mellom Oslo havn og Dyna fyr siden 1992. Fredningen skal bevare Sjøbad II slik fartøyet fremstod i 1983, som var det siste året Oslo kommune hadde fartøyet i rutefart.

–  Vi har tatt godt vare på Sjøbad II gjennom alle år, sier Tom Preststulen, eier av Preco, fordi vi mener det har vært viktig å bevare den maritime historien til indre Oslofjord.  I dag bruker vi Sjøbad II hovedsakelig til å frakte gjester til og fra Dyna fyr.

I 1982 utpekte Norsk Sjøfartsmuseum (nå Maritimt museum) skipet som særlig verneverdig, og i 2007 fikk Sjøbad II tildelt status som vernet skip av Riksantikvaren. Den er første “vaskeekte Oslofartøyet” som blir fredet, mens skipene DS Børøysund og MS Nordstjernen også har fått Oslo som hjemmehavn etter lang og tro tjeneste i andre kystområder.

Et ekte Oslofjord-fartøy i trafikk til Dyna fyr

Sjøbad II er tett knyttet til oppblomstringen av badekulturen på begynnelsen av 1900-tallet, og ble bestilt av Kristiania Kommunale Bad og bygget ved C. Løvaas Motorbåtbyggeri i Drøbak. Den er en særlig god representant for de mange fartøyene som fraktet passasjerer mellom byer og friluftsområder nært byen.

Da hovedstaden åpnet et kommunalt drevet friluftsbad på Hovedøya i 1914 var også overfarten til øya gratis gjennom et nyopprettet kommunalt fergeselskap. Oslo var alene i Norge om konseptet gratis kommunal badeferge, noe som ble et populært tiltak.

–  Oslofjorden med øyene og sjøbadene var og er en del av hovedstadens sjel og identitet. For mange av oss er det kanskje byens vakreste rekreasjonsområde, sier ordfører i Oslo, Anne Lindboe.

–  I en tid med store sosiale forskjeller og trangboddhet ga «Sjøbad II» hele befolkningen mulighet til å nyte naturen og badelivet ved fjorden. Når vi nå freder «Sjøbad II» tar vi vare på en unik del av Oslohistorien, samtidig som båten fortsatt vil være i bruk til glede for Oslos innbyggere, fortsetter ordføreren.

Utforming av Sjøbad II er tydelig inspirert av arkitekturen til funkisbadene i indre Oslofjord, og understreker formålet den er bygget for. Dette gjør Sjøbad II til en unik representant for både formuttrykk og bruk.

Fakta om fredningen av Sjøbad II

Sjøbad II" er en slettdekker bygget i tre fra 1923. Fredningen omfatter hele fartøyet med fast inventar, som fastmontert utstyr og møblement som benker, pullere, vegghengte klappstoler, lykter og lanterner og lignende, samt skipperstolen i styrhuset. At fartøyet blir fredet skal ikke være til hinder for bruk.

Skroget er symmetrisk utformet, og var frem til 1952 en pendelferge med propell og ror i begge ender. Etter det første motorbyttet i 1952 ble badefergen ombygget med "falsk stevn" og med en propell og et ror i én ende. Opprinnelig var styrhus, dekkshus og skillevegg mellom dekkene sentrert på midten. Dette ble endret i 1970, da "Sjøbad I"» siste gang hadde et motorbytte. Fredningsdokumentasjonen har nærmere beskrivelser av endringene.

I årene 2015 og frem til 2023 ble fartøyet totalrestaurert. Istandsettingen er gjort i tett samarbeid med både Riksantikvaren og fylkeskommunen. Gjennom restaureringsprosessen er Sjøbad II godt dokumentert gjennom foto, arkivalia, intervjuer, tett samarbeid med Promhavn Slipp AS og eier, og den er også 3-D-skannet av Nordnorsk Fartøyvernsenter i 2015.

Akershus fylkeskommune er på vegne av Oslo kommune vertskommune for fartøyvern. Dette betyr at Akershus fylkeskommune har ansvaret for forvaltningen av fredete fartøy med hjemmehavn i Oslo kommune. Fylkeskommunen svarer også på spørsmål om fredningen og behandler søknader om dispensasjoner og tilskudd.

Sjøbad II til sjøs.
Vegard Skorpen.
Ombord på Sjøbad II.
Eierne Preco AS har tatt godt vare på Sjøbad II.
Eivind Lande, Riksantikvaren.
Oslos byvåpen ombord viser at Sjøbad II var eid av kommunen.
Trine Lise Wahl, Riksantikvaren.

Om oss

Riksantikvaren er et direktorat underlagt Klima- og miljødepartementet, og vi er departementets rådgiver i alle saker som gjelder kulturminner og kulturmiljø. Riksantikvaren er den overordnete kulturminnemyndigheten og ansvarlig for å sette i verk den nasjonale kulturminnepolitikken. Vi har et faglig ansvar overfor kommunene, fylkeskommunene, Sametinget, Sysselmesteren på Svalbard og forvaltningsmuseene på kulturminnefeltet.