Ferske tall: Helmelk stadig mer populært
Første halvår av 2024 har vært bra for melk og meieriprodukter, med en økning i salgsvolumet av samtlige kategorier. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Flere produkter fortsetter å stige i popularitet.
Det har vært en positiv trend i salget av samtlige meieriprodukter i løpet av første halvår av 2024. Helmelk fortsetter å øke betraktelig i popularitet, og i første halvår økte salget av helmelk med hele 8,2 %. Det, i tillegg til en økning i salget av melk med smak, bidro til at melkesalget økte totalt. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
- Det er gledelig at det fortsatt er vekst i forbruket av både melk og andre meieriprodukter. Nå som helsemyndighetene i sine reviderte kostråd tydelig anbefaler tre porsjoner meieriprodukter hver dag, er det spesielt godt å se at melkeforbruket øker, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Bidrar til gode salgstall
I kategorien yoghurt har det blitt solgt 4,6 prosent mer i volum første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen gjelder for samtlige yoghurter, som fruktyoghurt (+2,0%) og barneyoghurt (+5,9%), men det er naturell yoghurt som øker mest. I første kvartal har salgsvolumet til naturell yoghurt økt med hele 15 prosent, ifølge tallene fra MELK.
Også gulost, som lenge har vært blant det som nordmenn kjøper aller mest av i butikken, er en bidragsyter inn i de positive meieritallene. Gulosten har nemlig en økning på 5,1 prosent sammenlignet med første halvår av 2023, og befester stillingen som nordmenns mest populære pålegg.
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noKaroline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
5 tips til mindre matsvinn26.9.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) markerer den internasjonale dagen mot matsvinn, og gir fem råd som kan bidra til at nordmenn kaster mindre mat.
Menn har fått et mer negativt forhold til mat9.9.2024 10:03:16 CEST | Pressemelding
Et økt fokus på hva man bør og ikke bør spise bidrar til at mange mister matgleden. Særlig menns forhold til mat ser ut til å ha endret seg i negativ retning de siste årene. Det viser en ny landsrepresentativ undersøkelse for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Cottage cheese-feberen fortsetter29.8.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Salget av cottage cheese har økt jevnt over tid, men det siste året har salget skutt i været, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Det gjelder særlig i andre kvartal av 2024.
Nye kostråd: Tydeligere råd om melk i kostholdet15.8.2024 14:10:06 CEST | Pressemelding
Helsemyndighetene mener at melk og meieriprodukter bør ha en sentral rolle i nordmenns kosthold. Dette er blitt enda tydeligere enn før, da rådet om meieriprodukter nå er ett av syv kostråd som i dag ble lansert under Arendalsuka.
Ett tips til smartere matpakke på skolen12.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I en travel hverdag er det lett å kjenne på dårlig samvittighet for at barna ikke får den mest kreative matpakken. Det skal likevel små grep til, ifølge ernæringsrådgiveren i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom