Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Ferske tall: Helmelk stadig mer populært

Del

Første halvår av 2024 har vært bra for melk og meieriprodukter, med en økning i salgsvolumet av samtlige kategorier. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Flere produkter fortsetter å stige i popularitet.

En person sitter ved frokostbordet med ryggen din og holder et glass melk.
Melkesalget har økt i første halvdel av 2024, mye takket være økt etterspørsel av helmelk. MELK

Det har vært en positiv trend i salget av samtlige meieriprodukter i løpet av første halvår av 2024. Helmelk fortsetter å øke betraktelig i popularitet, og i første halvår økte salget av helmelk med hele 8,2 %. Det, i tillegg til en økning i salget av melk med smak, bidro til at melkesalget økte totalt. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.

- Det er gledelig at det fortsatt er vekst i forbruket av både melk og andre meieriprodukter. Nå som helsemyndighetene i sine reviderte kostråd tydelig anbefaler tre porsjoner meieriprodukter hver dag, er det spesielt godt å se at melkeforbruket øker, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.

Bidrar til gode salgstall

I kategorien yoghurt har det blitt solgt 4,6 prosent mer i volum første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen gjelder for samtlige yoghurter, som fruktyoghurt (+2,0%) og barneyoghurt (+5,9%), men det er naturell yoghurt som øker mest. I første kvartal har salgsvolumet til naturell yoghurt økt med hele 15 prosent, ifølge tallene fra MELK.

Også gulost, som lenge har vært blant det som nordmenn kjøper aller mest av i butikken, er en bidragsyter inn i de positive meieritallene. Gulosten har nemlig en økning på 5,1 prosent sammenlignet med første halvår av 2023, og befester stillingen som nordmenns mest populære pålegg.

Tabell%20som%20viser%20totalt%20volum%20i%202024%20og%20endring%20fra%202023-2024%20for%20melk%2C%20ost%2C%20yoghurt%2C%20r%F8mme%2C%20fl%F8te%20og%20sm%F8r.
Salgsvolum første halvår 2024. Kilde: Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.

Kontakter

Bilder

Tabell som viser totalt volum i 2024 og endring fra 2023-2024 for melk, ost, yoghurt, rømme, fløte og smør.
Salgsvolum første halvår 2024. Kilde: Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Last ned bilde
En person sitter ved frokostbordet med ryggen din og holder et glass melk.
Melkesalget har økt i første halvdel av 2024, mye takket være økt etterspørsel av helmelk.
MELK
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye