Utfordringer i kø for ny klimaminister

Må utgjøre en stor forskjell på få måneder, mener Den Norske Turistforening.

Dag Terje Klarp Solvang er generalsekreætær i DNT og har klare oppfordringer og råd til ny statsråd. Marius Dalseg

– Vi har store forventninger til hvordan Tore O. Sandvik skal fylle rollen som klima-, miljø- og friluftslivsminister. Dette blir kanskje de fire viktigste månedene i Tore O. Sandviks liv. Varsellampene blinker for naturen i Norge, og nå haster det med tiltak, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i Den Norske Turistforening (DNT).

Han leverte i dag en liste med råd til den påtroppende statsråden som skal vikariere for Andreas Bjelland Eriksen de neste månedene.

– Vi forventer at Sandvik leverer for fremtidige generasjoners mulighet til å nyte natur og friluftsliv. Vi vet at folk som er mye utendørs, blir glade i naturen og ønsker å ta vare på den. I møte med natur- og klimakrisene er det avgjørende, sier Klarp Solvang.

Sandvik skal blant annet lede den norske delegasjonen til Naturtoppmøtet (COP16) i Colombia 21. oktober til 1. november. Møtet er det første etter at den historiske naturavtalen ble vedtatt i Canada i fjor, og skal vurdere status for arbeidet med å beskytte verdens natur.

Her DNTs pakkeliste til turen som ny klima- og miljøminister:

Ikke glem Norges forpliktelser i naturavtalen

Hver eneste dag bygges verdifull natur ned i Norge. Siden 1988 har vi mistet naturområder på størrelse med Rogaland. Varsellampene lyser for den norske naturen – heldigvis kan du som ny minister snu utviklingen!

Åpne strandsonen for flere

Kysten er for god til å kun være tilgjengelig for de med egen hytte – likevel er bare 68 % av strandsonen tilgjengelig for allmenheten. Privatiseringen av strandsonen må stoppes, og gjennom samarbeid kan vi åpne flere kysthytter for flere.

Sats på det enkle og ideelle friluftslivet

Å tilbringe tid i skog og mark, langs kysten og på fjellet, er bra for både den fysiske og psykiske helsa vår. Folk som er mye utendørs, blir glade i naturen og ønsker å ta vare på den. Som klima- og miljøminister er du også minister for friluftsliv, og vi håper det er en rolle du tar med glede. Neste år er Friluftslivets år, bli med på planleggingen!

Finn løsninger som holder fjellet åpent for både villrein og friluftslivet

Det er verdifullt at folk kan oppleve villreinfjellet, og det kan skje uten at det går på bekostning av villreinen. Både villreinen og det enkle friluftslivet er verdt å beskytte. Dette er noe DNT har lang erfaring med – tidligere har vi flyttet både stier og hytter, vi stenger hytter i kalvingsperioden, og vi informerer om villreinens behov gjennom blant annet turplanleggeren Ut.no.

Invester i allemannsretten

Flere nordmenn velger norgesferie og vakker norsk natur i kjølig klima trekker utenlandske turister til Norge. Men overturisme, dyre redningsaksjoner, søppel og naturslitasje gjør at det reises spørsmål om allemannsretten må vike. Vi trenger din hjelp for å ta allemannsretten inn i en ny tid: Planlegg for økt besøk og kanaliser turister til steder som tåler det.

Bruk oss i DNT!

Tenker du som oss bedre med frisk luft i nesa og grønne trær rundt deg? Vi er alltid tilgjengelig for en samtale om du trenger å sparre om friluftsliv, beskyttelse av natur, strandsone, villrein eller bærekraftig naturforvaltning. Bli med på tur!

Marius Dalseg
Pakkeliste: Turistforeningen overrakte i dag en pakkeliste til den nye klima- og miljøministeren.
Andreas Blaauw-Hval