Reiseforsikringen dekker ikke flystreik
Det er streik blant kabinansatte i SAS, noe som rammer flere reisende. – Mange kontakter oss for erstatning, men reiseforsikringen dekker ikke forsinkelser og kanselleringer som skyldes flystreik.
– Husk at du må kontakte flyselskapet ditt om streiken gjør at flyvningen blir innstilt, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind.
Reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.
Ber deg avvente med avbestilling
Forbrukerrådet anbefaler at du som reisende avventer med å avbestille flybillettene dine ved en streik. Avbestiller du selv, har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.
– Dersom det ser ut til at flyvningen din står i fare for å rammes av streik, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Får du ikke direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt, så regn med at det går som vanlig, sier Hofstad-Nielsen.
Om flyvningen din blir innstilt, har du tre muligheter:
- Returnere billetten og få den refundert av flyselskapet som streiker.
- Om mulig: booke om din reise til et senere tidspunkt.
- Bestille hos andre selskap, eller bruke alternative reisealternativer som bil eller tog, og deretter søke refusjon hos flyselskapet som streiker.
– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men – det kan ta litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det har vært høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.
Hva med hotell og feriehus?
Så lenge det er streik som er årsak til at du ikke får reist, så dekker heller ikke reiseforsikringen avbestilling av hotell, feriehus eller Airbnb.
– Vi anbefaler kundene som ikke har refunderbare bookinger å kontakte hotellet eller utleier for avbestilling og eventuelt hvor mye en kan få igjen, sier Hofstad-Nielsen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt
Tel:22 42 96 00pressevakt@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Dyrere forsikringsutbetalinger etter innbrudd18.9.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Innbrudd koster stadig mer å erstatte, viser bransjetall fra første halvår. Størst er økningen etter hytteinnbrudd, som er blitt hele 40 prosent dyrere.
Frykter slitte tak kan gi kjemperegning13.9.2024 08:09:12 CEST | Pressemelding
Flere huseiere kan sitte på kostnadsbomber uten å vite om det, mener skadeforebygger.
Fremtind og 7Analytics signerer langtidsavtale11.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Unik flomteknologi hjelper forsikringsselskapet i møte med et mer komplekst risikobilde.
50 skademeldinger så langt, men flomfaren øker10.9.2024 09:35:51 CEST | Pressemelding
– Så langt har vi registrert over 50 skader i tilknytning til regnværet, men det er fortsatt tidlig. Vi venter at antall skademeldinger vil øke, og følger spent med på flomfaren, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
Økt bekymring for klimaskader blant nordmenn5.9.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
I takt med at flere nordmenn rapporterer om skader etter styrtregn og flom, øker også andelen som bekymrer seg, viser en ny undersøkelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom