Lavere Eidsiva-resultat

Lavere underliggende resultat i nettselskapet Elvia, og reduserte kraftpriser i forhold til samme periode i fjor gir Eidsiva-konsernet et underliggende resultat etter skatt på 1 163 millioner kroner etter første halvår 2024. Det er 432 millioner lavere enn samme periode i fjor.

Henning Olsen

- De underliggende resultatene til Eidsiva er svakere første halvår. Dette er drevet av eksterne faktorer som lavere kraftpriser, høyere brenselspriser for bioenergi og kostnader knyttet til tap i nettet. I tillegg viser første halvår et generelt høyere kostnadsnivå. Vi har levert god drift gjennom høy oppetid, stabile leveranser, og en positiv utvikling i skadestatistikken, sier konsernsjef Henning Olsen.

Eidsivas driftsinntekter i første halvår ble 4 917 millioner kroner (5 076), mens driftsresultatet endte på 1 360 millioner kroner (2 770). Det underliggende driftsresultat ble 1 655 millioner kroner (2 091 millioner kroner).

Etter netto finanskostnader på 370 millioner kroner (267 millioner kroner) ble resultat før skattekostnad 990 millioner kroner (2 503 millioner kroner).

Realiserer strategi

Eidsiva styrket etter kvartalets slutt sin posisjon innen digital infrastruktur gjennom kjøp av Hafslund Fiber, og befester med det sin posisjon som ledende leverandør av mørk fiber på Østlandet.

– Kjøpet av Hafslund Fiber er en naturlig del av vår satsning på å tilby en trygg og robust digital infrastruktur og styrker med dette vår geografiske tilstedeværelse. Vi har en klar ambisjon om å være med å bygge Norges digitale grunnmur, sier Olsen.

Hafslund Kraft, hvor Eidsiva har en eierandel på 43,5 prosent, har kjøpt Tonstad Vindkraftverk – en av Norges største landbaserte vindparker - i kommunene Sirdal og Flekkefjord.

- Kjøpet av Tonstad Vindkraftverk er med på å befeste Hafslund Kraft sin posisjon som Norges nest største kraftprodusent. Eidsiva oppnår gjennom sin eierandel i Hafslund Kraft en større spredning i kraftporteføljen med produksjon i prisområde NO2. Kjøpet vil også vesentlig styrke Hafslund Krafts vindkraftportefølje, som i dag består av andeler i vindkraftverkene Raskiftet og Kjølberget i Innlandet. Med en større vindkraftportefølje i drift står Eidsiva og Hafslund enda sterkere i vår felles satsning innenfor utvikling av nye landbaserte vindkraftverk, sier Olsen.

Store investeringer

Eidsiva har i første halvår 2024 investert for totalt 1 236 millioner kroner. Elvia står for hoveddelen av investeringene, med 1 019 millioner investert i nettinfrastruktur. I bredbåndsvirksomheten er det investert 194 millioner kroner, hovedsakelig i videre utbygging av fiber i Innlandet.