UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Velkommen til utdeling av Jonasprisen 2024!

Tirsdag deles æresprisen Jonasprisen 2024 ut på Universitetet i Oslo, og pressen er velkommen til å delta.

Leo Ajkic, Wenche Foss, Ingvar Ambjørnsen, stiftelsen HELT MED, Herbjørg Wassmo, Lars Monsen, Kjersti Horn, Margreth Olin og NRK Super. Alle har vunnet Jonasprisen.

Neste uke deles den ut igjen, da for 36. gang. Pressen er velkommen til å delta på den timeslange seremonien i Georg Sverdrups hus i hjertet av Universitetet i Oslo, Blindern.

Talen holdes av Ingrid Gjessinge Linhave.
Musikkinnslag med Busi Ncube.

Hvorfor trenger vi Jonasprisen?

Jonasprisen er en ærespris etablert i 1984 som årlig tildeles en person, organisasjon eller institusjon som har bidratt til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn, der menneskelig variasjon og personlige særtrekk blir sett på som en rikdom og ikke et problem.

Æresprisen er oppkalt etter Jens Bjørneboes roman, Jonas, fra 1955. Det er Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo som deler ut prisen.

Juryen består av Ellen Irén Brinchmann (leder), Ona Bø Wie, Henrik Daae Zachrisson og Grete Indahl.

Vinnere av Jonasprisen 2023: stiftelsen HELT MED.  Foto: Shane Colvin/UiO
Vinnere av Jonasprisen 2023: stiftelsen HELT MED. Foto: Shane Colvin/UiO
Vinnere av Jonasprisen 2022: NRK Super.  Foto: Shane Colvin/UiO
Vinnere av Jonasprisen 2022: NRK Super. Foto: Shane Colvin/UiO
Vinner av Jonasprisen 2019: Leo Ajkic. Foto: Shane Colvin/UiO
Årets program for utdelingen. Velkommen!

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Advarer mot individfokus i mobbeoppfølging12.6.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding

Mobbing er et økende problem i norsk skole, og en ny studie viser at det fortsatt er store utfordringer når det gjelder oppfølging av elever og klasser etter at skolene har klart å stoppe mobbingen. — Vi ser at tidligere forskning stort sett har fokusert på den utsatte elevens situasjon og ikke på systematiske tiltak rettet mot klasse- og skolemiljøet, sier Anna Lange Moi, artikkelforfatter og stipendiat i SpedAims.