Norsk Dun i Østfold får prestisjemerking
I Mysen finner du fabrikken som produserer dundyner og -puter på norsk jord. Nå kan Norsk Dun sette Innovasjon Norges opphavsmerke Made In Norway på 500 000 produkter som skal ut dørene.
Innovasjon Norge har hatt i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å skape et nasjonalt opphavsmerke for norske produkter. Dette er en del i strategien Hele Norge eksporterer, som ble lansert i Hurdals-plattformen. Nå er merket Made in Norway blitt lansert, og de første 22 bedriftene som er kvalifisert kan sette det norske flagget på sine produkter. Denne ordningen var ønsket av og initiert fra
næringslivet.
– Vi vet fra erfaring og forskning at gode merkeordninger fungerer. Vi vet det også fra personlige erfaringer: vi har alle betalt litt ekstra for varer som har de rette merkene og derfor den rette troverdigheten. Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa statssekretær Tore O. Sandvik fra Nærings- og fiskeridepartementet ved lanseringen av Made in Norway.
Opphavsmerket er utviklet etter både norske og internasjonale forbilder som Swiss Made, New Zealand Made og Seafood from Norway, og skal gjennom å assosiere til positive norske verdier som bærekraft, ansvarlighet, like vilkår og vakker natur gi drahjelp i markedsføring og salg av norske produkter. Blant pilotbedriftene som har testet og evaluert opphavsmerkeordningen under ett halvt år, er Norvigroup Norsk Dun, Forestia, Rottefella, Sensio og Hurtigruten.
Merker puter og dyner
Kari Setsaas, administrerende direktør for Norvigroup Norsk Dun, gleder seg til å ta merkeordningen i bruk:
– Den er like viktig for norske kunder som for eksporten, og vi kommer sette Made in Norway-merket på alle våre dyner og puter fremover. Det er cirka 500 000 enheter per år som vil ha merket, sier hun.
– Vi er ekstremt glade for endelig å få et flagg som vi kan bære med stolthet fordi vi
er kvalifisert til å bære det.
Økt betalingsvilje
Internasjonale erfaringer viser at nasjonal opphavsmerking har positive effekter. New Zealand innførte en lik ordning allerede i 1988, og har nå 1 400 deltakende bedrifter. Dane Ambler fra New Zealand Made, fortalte via lenke at deres målinger viser at 97 prosent av forbrukerne er positive til å kjøpe produkter med merket, og at 86 prosent er villig til å betale mer for disse.
– Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa Tore O. Sandvik, som er fornøyd med at norsk eksport er økende.
– I dag har vi kvalifisert oss til landslaget i Innovasjon Norge, og nå skal vi ut og kjempe. Det er et stort ansvar for oss som bedrift å ta merkeordningen videre og virkelig gjøre mest mulig ut av det og gjøre Made in Norway synlig markedet. Jeg tror dette vil bli veldig bra, sier Setsaas.
Nøkkelord
Kontakter
Chera WestmanDesksjef/informasjonskonsulentIFI - Informasjonskontoret for farge og interiør
Tel:404 31 080chera@ifi.noEmma WoldKommunikasjonsrådgiverIFI - Informasjonskontoret for farge og interiør
Tel:40 60 95 90emma@ifi.noBilder
Lenker
Om Informasjonskontoret for farge og interiør
IFI er en privat non-profitt organisasjon som er bransjeambassadør, inspirator og pådriver for igangsetting av nye store og små oppussings-, og nybyggsprosjekter i Norge. Virksomhetens aktiviteter strekker seg fra forbrukerinformasjon til bransjearrangementer.
Følg pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Informasjonskontoret for farge og interiør på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør
Nå er det trendy å ta vare på det du har13.9.2024 15:35:18 CEST | Pressemelding
Som en motvekt til overforbruk har en form for underforbruk begynt å trende på sosiale medier under kallenavnet «underconsumption core». Hva er denne trenden, og hvorfor har det blitt interessant nå?
Oppfordrer huseiere til å rense slukene ute9.9.2024 10:54:43 CEST | Pressemelding
Det er meldt dårlig vær i store deler av landet de neste dagene. IFI – informasjonskontoret for farge og interiør går sammen med Rørleggerbransjen og oppfordrer til å ta en sjekk ute.
Velg riktige gardiner: – Denne er frekk!6.9.2024 12:49:00 CEST | Pressemelding
Gardiner er mer enn lysskjerming. De er i stor grad med på å definere stilen og atmosfæren i rommet de henger i, og det kan være utfordrende å vite hvor man skal begynne.
Tetningslistene skal byttes nå3.9.2024 13:10:08 CEST | Pressemelding
I vinduer og dører finner du en liten gummipølse, som på fagspråket kalles for tetningslist. Trengs den å skiftes ut, bør det gjøres nå.
Dette er nordmenns favorittgulv29.8.2024 10:03:34 CEST | Pressemelding
300 000 nordmenn skal legge nytt gulv i året som kommer, og sjansen er stor for at de vurderer å kjøpe laminatgulv. Hvorfor det?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom