Norsk Tekstilgjenvinning

Norsk Tekstilgjenvinning med eget sorteringsanlegg for tekstiler

Norsk Tekstilgjenvinning (NTG) var først i Norden på mekanisk gjenvinning av tekstiler. Nå lanseres også et eget sorteringsanlegg. – Vi har ikke tid til å vente på andre løsninger, og gjør det heller selv, sier daglig leder i NTG Pål Erik Haraldsen.

Daglig leder Pål Erik Haraldsen sorterer tekstiler i Pindsleveien.
Daglig leder Pål Erik Haraldsen sorterer tekstiler i Pindsleveien. Foto: Norsk Tekstilgjenvinning

NTG har nylig etablert datterselskapet Norsk Tekstilsortering AS (NTS) som allerede er i gang med å sortere tekstiler ved hjelp av avansert teknologi. Planen er å være i full kommersiell drift med det helautomatiske anlegget i løpet av 2024.

Sorteringsanlegget vil i første omgang ligge i et industribygg ved siden av gjenvinningsanlegget på Pindslekvartalet i Sandefjord. For forsknings- og utviklingsarbeidet som gjøres i de to selskapene er det svært viktig at de to er samlokalisert, forteller Pål Erik Haraldsen som inntil videre er daglig leder i både NTG og NTS.

– Innsamling, sortering, gjenvinning av tekstiler må sees i sammenheng, slik at vi kan få i gang en effektiv sirkulær tekstilproduksjon. Tekstilene som skal gjenvinnes må sorteres riktig for at vi kan oppnå den riktige kvaliteten på resirkulert fiber for ny tekstilproduksjon. Da er det grunnleggende at vi hele tiden leter etter måter å forbedre arbeidet vårt, forteller Haraldsen som forteller at de to selskapene drar fordel av å være i Sandefjord som ligger sentralt i både Norge og enkel tilgang til resten av Europa.

Skal selge sorteringsanlegg

NTS skal sortere tekstiler på Østlandet for gjenbruk, reparasjon og gjenvinning. I tillegg vil en av NTS forretningsmodeller være salg av sorteringsanlegg både i Norge og internasjonalt. Haraldsen tror dette vil være viktig for kommuner, interkommunale selskaper eller andre som sorterer eller planlegger å sortere tekstiler.

Pål Erik Haraldsen forteller at det nye sorteringsanlegget er fleksibelt, og kan settes opp til å sortere i kategorier etter behov.

­– Vi skal kunne sortere for gjenbruk, reparasjon og gjenvinning. Vi skal også kunne sortere på fiberinnhold, farger, merkevarelogoer og tilbehør som knapper, glidelåser, trykk og liknende, forteller Haraldsen som mener Norge har dårlig tid hvis vi skal holde tritt med bestemmelsene fra EU som kommer tett de kommende årene, sier Haraldsen.

Han innrømmer at han kanskje kan fremstå litt fremoverlent, men sier at vi rett og slett ikke har tid til å vente.

– Innen 1. januar 2025 skal Norge ha på plass løsninger som gjør at tekstiler fjernes fra avfallet vårt. Når vi denne sommeren har satt opp Norges første helautomatiske sorteringsanlegg, så er det egentlig på høy tid.

Ferdig sortert, og klart til gjenvinning.
Foto: Norsk Tekstilgjenvinning
Ferdig sortert, klart til gjenvinning
Foto: Norsk Tekstilgjenvinning

Om Norsk Tekstilgjenvinning AS

Norsk Tekstilgjenvinning er et norsk selskap med ekspertise på innsamling og gjenvinning av tekstiler. Vi sørger for økt gjenbruk og materialgjenvinning av brukte tekstiler fra helse- og hotellnæringen i Norge.

NTG ble stiftet som HWReuse! i 2021, basert på et sideprosjekt fra Health Workers AS. Health Workers leverer klær til helsenæringen, og ønsket å gjøre noe med mengdene tekstilavfall som skapes i næringen. Gjennom HWReuse! startet vi med reparasjon, gjenbruk og redesign av brukte helseklær og tekstiler.

​Ettersom prosjektet HWReuse! utviklet seg ble det klart at dette ikke er nok. Vi fikk fremdeles for mange tekstiler som ikke egner seg for gjenbruk, slik som ødelagte, flekkete eller slitte tekstiler. Vi utforsket derfor ulike aktuelle teknologier for gjenvinning av tekstiler, og er nå klare for å etablere Norges første anlegg i Sandefjord.

HWReuse! er nå et varemerke under NTG, og drives i samarbeid med Health Workers.

Følg pressemeldinger fra Norsk Tekstilgjenvinning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Tekstilgjenvinning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Tekstilgjenvinning