Kraftig økning i bestillinger i høstferien

Det er ekstra mange nordmenn som vil på høstferie i år. Vi ser en kraftig økning med hele 28% i bestillinger sammenlignet med på samme tid i fjor i uke 40 og 41, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Strand på Gran Canaria
Antall bestillinger i høstferien har økt med hele 28 % sammenlignet med på samme tid i fjor. Gran Canaria er fortsatt nordmenns favoritt med Kreta og Tyrkia i hælene. Foto : TUI

– Det begredelige sommerværet på Østlandet i fellesferien har nok alt å si. Familiene som ikke hadde mulighet til å rømme fra den våte Norgesferien med en restplass, har prioritert en solferie i høst i stedet. Selv skal jeg til Florida, men de aller fleste foretrekker en litt kortere flytur enn meg i høst, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

– Vi er tidligere ute med å bestille reiser

De mest populære reisemålene i høstferien er:

1. Gran Canaria
  2. Kreta
  3. Tyrkia
  4. Kypros
  5. Mallorca

Generelt ser TUI en vedvarende trend om at folk er mye tidligere ute med å bestille ferien sin nå, enn de har vært på mange år.

Barnefamiliene tar "thaimout" i jula

Bestillinger rundt jul og nyttår har økt med 60 % sammenlignet med på samme tid i fjor.

– Det er klassikeren Gran Canaria som er mest populær også i jula, men Thailand øker mest i popularitet. Vi har solgt 74 % flere reiser dit enn til samme tid i fjor, sier Mørk-Løwengreen.

Hun legger til:

– Det er ekstra mange barnefamilier som tar seg en «thaimout» fra julestresset i år. Fridagene plasserer seg veldig gunstig, noe som betyr at 14 dager i Thailand koster deg relativt få feriedager. I tillegg er prisnivået lavt og valutaen gunstig for oss.

Solgt 41 % flere reiser til neste sommer

Tendensen om å bestille ferien i god tid, fortsetter for sommeren 25. Reisene ble lagt ut for salg i slutten av juni, og  det er solgt 41 % flere sommerreiser nå enn på samme tid i fjor.

– Noe lignende har vi ikke sett siden før pandemien. Den jevne nordmann er nok mindre stresset over økonomi og vet at de har råd til ferie til tross for økte utgifter. Et godt lønnsoppgjør og gode utsikter om rentenedsetting over nyttår beroliger også, sier Mørk-Løwengreen.

De populære hotellene blir fort fulle

Det er mange som kanskje tror at restplasser er den eneste måten å skaffe seg en god pris på, men det stemmer ikke.

– Vi har jevnlig kampanjer og gode tilbud gjennom året. Akkurat nå har vi for eksempel gratis all inclusive på mange hoteller på Kanariøyene i vinter. Det er veldig populært. Ønsker du deg til et spesielt hotell på et reisemål, må du være tidlig ute. Vi har flust av hoteller å velge mellom, men de mest populære forsvinner naturlig nok først, sier Mørk-Løwengreen.

Reiser du utenfor ferieperiodene, er det også lavere priser.

Kommunikasjonssjef Anne Mørk-Løwengreen i TUI Norge.
TUI