Pipelife Norge

Pipelife innfører biogass på langtransport

Pipelife Norge flytter mer av varedistribusjonen fra fabrikkene sine til vogntog som kjører på biogass, for å gå i retning av klimanøytralitet.

Dette 25 meters modulvogntoget på biogass, vil frakte rør i fast rute fra Pipelife sin fabrikk på Stathelle til landets rørgrossister. Trykket på vogntoget er fotomanipulert. Foto: Arne Thorsen Spedisjon AS

Nærtransport av varer fra Pipelife sin fabrikk utenfor Porsgrunn har over lengre tid blitt utført av biler som går på biogass.

Nå gjør rørprodusenten et viktig grep på langtransporten fra Stathelle-fabrikken til landets rørgrossister.

- Vi har et tydelig mål om å bli klimanøytrale i forbindelse med transport inn og ut av fabrikkene våre. Det å flytte vareflyten over på vogntog som går på biogass, er derfor et viktig fokus for oss, sier Supply Chain Manager i Pipelife Norge, Stian Thorsen.

null
- Vi har et tydelig mål om å bli klimanøytrale i forbindelse med transport inn og ut av fabrikkene våre, sier Stian Thorsen i Pipelife Norge. Foto: Pipelife Norge AS

Etterlyser bedre infrastruktur

Sammen med transportørene sine, ønsker Pipelife å synliggjøre behovet for bedre infrastruktur for grønn tungtransport over hele landet. Thorsen håper Pipelife sitt valg er med å øke presset på etablering av flere punkt for effektiv fylling av biogass.

- Infrastrukturen langs norske veier er for øyeblikket ikke godt nok rigget for miljøvennlig langtransport. Store investeringer må gjøres, og det fort. Pipelife sammen med våre transportører, velger fortløpende å endre til for eksempel biogass for langtransport der infrastrukturen helt eller delvis er på plass.

Dette gjelder for alle fabrikkene til Pipelife Norge.

- Vi tenker at dette kan bidra til å øke takten på etablering av den infrastrukturen vi trenger over større deler av landet, legger Thorsen til.

null
Daglig leder i Arne Thorsen AS, Espen Andreassen, kan fortelle at transportselskapet nylig har satt i drift et solcelleanlegg som i praksis gjør dem selvforsynte med miljøvennlig solstrøm. Foto: Arne Thorsen Spedisjon

Elektrifisering står for tur

Pipelife sitt valg av transportør inn og ut av fabrikken på Stathelle, er ikke tilfeldig. Arne Thorsen Spedisjon AS kan vise til en rekke grep for å gjøre sin logistikk grønnere. Daglig leder Espen Andreassen, fremhever blant annet at transportselskapet nylig har satt i drift et solcelleanlegg som i praksis gjør dem selvforsynte med miljøvennlig solstrøm.

- Vi har i tillegg fått levert vår første elektriske lastebil, en Volvo FH Electric med 300 km rekkevidde. Det betyr at vi nå kan tilby svært miljøvennlig transport med elektrisk fremdrift, ladet med strøm produsert av solceller.

Stian Thorsen fremhever at Pipelife Norge har kontinuerlig fokus om gjøre all transport til og fra fabrikkene klimanøytral.

- Når store aktører som for eksempel Oslo Kommune setter krav om utslippsfrie anlegg, må vi henge med. Muligheten for å ta i bruk elektriske semitrailere i transporten av varer direkte til anlegg i storbyene, er noe av de vi nå ser på for å redusere utslippene ytterligere i årene som kommer.

Bilder

Foto: Pipelife Norge
Last ned bilde
Foto: Arne Thorsen Spedisjon
Last ned bilde

Om Pipelife Norge

Pipelife Norge er Norges største produsent og leverandør av rørsystem i plast. Bedriften er en del av Pipelife-konsernet som er blant Europas ledende produsenter av plastrør og tilhørende deler. Våre rør benyttes til vann, avløp, kabelbeskyttelse og elektriske husinstallasjoner.

Følg pressemeldinger fra Pipelife Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pipelife Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pipelife Norge