1 av 3 foreldre bekymrer seg for barna på skoleveien

Foreldre frykter aller mest bilister som er uoppmerksomme og som kjører for fort, viser en ny undersøkelse.

Bilister bør kjøre ekstra pent rundt skolene de neste ukene. Foto: Fremtind

I en landsdekkende undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, oppgir én av tre foreldre at de er bekymret for tryggheten til barneskolebarna på vei til skolen. Av disse, frykter 76 prosent foreldre uoppmerksomme bilister.

– Nå er det mange unge og uerfarne skolebarn som ferdes i trafikken, kanskje for aller første gang. Det betyr at du som bilist må være ekstra oppmerksom, og holde øynene på veien. Ett blikk på telefonen og for mye fikling på skjermen i bilen, kan være skjebnesvangert for barnet som er på vei til skolen, advarer skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Det er innbyggerne fra Vestlandet som i størst grad oppgir at de er bekymret når barna ferdes på skoleveien.

Frykt for fart
Blant foreldre som oppgir at de bekymrer seg for skoleveien, er det 62 prosent som frykter bilister som ikke overholder fartsgrensen. I tillegg er det mange som bekymrer seg over el-sparkesyklister og syklister i høy hastighet.

–  Jeg oppfordrer alle trafikanter til å følge fartsgrensene og ta det ekstra pent rundt skolene de neste ukene, sier Hofstad-Nielsen.

Barn forstår ikke trafikkbildet
Over halvparten av foreldrene i undersøkelsen frykter at barna ikke er i stand til å ta riktige beslutninger i trafikken.

– Husk at mange av de yngste skolebarna ikke har så god forståelse for trafikkbildet og hva som kan være farlig. Det stiller enda større krav til bilistene rundt skolene, sier skadeforebyggeren.

Hun minner også om bruk av refleks.
– Om ikke lenge blir det mørkere, og foreldre må snart finne frem refleksene og gjøre barna godt synlige i trafikken, avslutter Hofstad-Nielsen.

Dette oppgir foreldre som er bekymret over skoleveien at de frykter:

• Uoppmerksomme bilister: 76 %
  • Bilister/sjåfører som ikke overholder fartsgrensen: 62 %
  • At barnet ikke er i stand til å forstå trafikkbildet og ta riktige beslutninger i trafikken: 61 %
  • Mye biltrafikk: 39 %
  • El-sparkesyklister i høy hastighet: 39 %
  • Fremmede langs skoleveien: 33 %
  • Syklister i høy hastighet: 31 %
  • Skoleveien mangler fortau: 29 %
  • Uoversiktlig vei/parkeringsplass: 28 %
  • At barna surrer bort tiden underveis: 19 %
  • Skoleveien mangler gatelys: 18 %
  • Lang skolevei: 13 %
  • Annet: 11 %

Bilister bør kjøre ekstra pent rundt skolene de neste ukene. Foto: Fremtind.
Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.