Telenor inngår samarbeidsavtale med Skatteetaten
(Fornebu, 21. august 2024) Telenor og Skatteetaten har inngått en samarbeidsavtale for å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet i telebransjen.
Gjennom samarbeidsavtalen skal Skatteetaten både dele informasjon som hindrer useriøse virksomheter å få kontrakter med Telenor Norge AS, og bistå med å styrke interne rutiner og internkontroll ytterligere. Skatteetaten vil også kunne gjennomføre kontroller hos utvalgte underleverandører hos Telenor.
Bekjempelse av arbeidslivskriminalitet krever samarbeid på tvers
Telenor er den første teleoperatøren i Norge som inngår et formelt samarbeid med Skatteetaten for å forebygge, avdekke og begrense arbeidslivskriminalitet. Samarbeidsavtalen skal sikre at Telenor Norge AS og selskapets entreprenører forbedrer sine interne rutiner og organisering, og hindre at kriminelle aktører inngår kontrakter med Telenor. Sentrale faktorer i samarbeidet vil være dialog og koordinering, forbedring og evaluering samt avdekke risikoer og sårbarhet.
Stiller strenge krav
– Telenor Norge AS stiller strenge krav til våre entreprenører og har kontrollermekanismer på plass for å hindre lovbrudd og avvik. Vi opplever at dette alene ikke er tilstrekkelig, og har tro på at samarbeid med Skatteetaten vil øke muligheten for å avdekke og forebygge arbeidslivskriminalitet, sier Anna Måsender, leder for divisjonen med ansvar for Telenors infrastruktur.
– Arbeidslivskriminalitet anses videre som en døråpner for andre typer lovbrudd, blant annet innenfor helse, miljø og sikkerhet. Telenor tror derfor at samarbeidet vil ha betydelig proaktiv effekt på flere områder, som samlet sett vil bidra til å øke seriøsiteten innenfor telebransjen og entreprenørvirksomheten, sier Måsender.
Vil bekjempe a-krim i telebransjen
Divisjonsdirektør i Skatteetaten, Odd Woxholt, er fornøyd med at det nå blir flere slike samarbeidsavtaler i telebransjen. Han forteller at denne typen samarbeid er helt nødvendig for at de lykkes med arbeidet med å hindre arbeidslivskriminalitet:
– Telebransjen er blant bransjene hvor det er risiko for arbeidslivskriminalitet, derfor har en slik samarbeidsavtale stor nytteverdi. Den er et godt utgangspunkt og verktøy for å bekjempe arbeidslivskriminalitet. Vi er avhengige av å få med oss aktørene i bransjen dersom vi skal lykkes med å begrense handlingsrommet til useriøse aktører, og vi er glade for at vi nå skal samarbeide med Telenor om dette, sier Woxholt.
Fakta om samarbeidsavtalen
- Leverandører som vil inngå kontrakter med Telenor, må signere et fullmaktsskjema som gir Telenor tilgang til taushetsbelagte opplysninger i hele kontraktkjeden.
- Telenor sender kryptert informasjon til Skatteetaten, som verifiserer at leverandørene er registrert i riktige registre og at de har overholdt sine skatte- og avgiftsforpliktelser.
- Oppdages avvik, blir leverandøren bedt om å redegjøre for dette. Leverandøren må eventuelt betale utestående restanser hvis de ønsker å legge inn anbud.
- Leverandører som ikke innretter seg, blir gjort kjent med at de kan avvises fra fremtidige oppdrag.
- Målet med samarbeidsavtalene som Skatteetaten inngår med ulike offentlige innkjøpere og private entreprenører, er å utveksle opplysninger som bidrar til at store innkjøpere gir kontrakter til underentreprenører som oppfyller sine lovmessige plikter, slik som arbeidsmiljøloven, forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og skatte- og avgiftslovgivningen.
Skatteetatens samarbeidsavtaler
Skatteetaten har flere typer samarbeidsavtaler innen bekjempelse av arbeidslivskriminalitet. Etaten har samarbeidsavtaler med store oppdragsgivere, med fylkeskommuner og kommuner, organisasjoner og med andre relevante aktører. Nasjonalt tverretatlig analyse- og etterretningssenters (NTAES) sin situasjonsbeskrivelse fra 2020 viser at Skatteetatens samarbeidsavtaler har god effekt og reduserer risiko for arbeidslivskriminalitet.
Skatteetaten:
presse@skatteetaten, tlf. 945 01 000
Kontakter
Anders KrokanPressesjef
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding
Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el
Nannestad IL Håndball stakk av med pris fra Røde Kors og Telenor6.11.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Tiltak mot mobbing og utenforskap ga klingende mynt i klubbkassen for håndballaget fra Nannestad. Alle idrettslag som fullfører Røde Kors og Telenor sitt antimobbeprogram Bruk Hue er med i trekningen av 25.000 kr. Nannestad IL Håndball Jenter U16 ble denne rundens premievinnere.
Telenor med åpent fibernett5.11.2024 22:01:15 CET | Pressemelding
(Fornebu, 5. november 2024) I kommende bredbåndsregulering forventes det at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) reduserer eller fjerner spesifikke plikter på fibertilbyderne. I dag gjelder slik bredbåndsregulering nasjonalt og omfatter kun Telenor. Nå offentliggjør Telenor hvilken praksis selskapet vil følge i de ikke-regulerte områdene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom