Et begivenhetsrikt 2. kvartal for HydrogenPro ASA

Oslo, 20. august. HydrogenPro ASA rapporterer om et begivenhetsrikt andre kvartal som avsluttes med en investering i tredje generasjons teknologi med et 350 MW produksjonsanlegg i Danmark. Kontantbeholdningen er også styrket med fra 185 millioner kroner til 247 millioner kroner. Med erfaringen som er oppnådd som leverandør til to av de store prosjektene i USA og Europa, er selskapet fortsatt godt posisjonert til å fortsette å være blant de få selskapene som kan levere store elektrolyseprosjekter.

Jarle Dragvik, Adminstrerende Direktør i HydrogenPro ASA

Ved utgangen av dette kvartalet besluttet HydrogenPro å investere NOK 70 millioner i tredje generasjons teknologi med et produksjonsanlegg på 350 MW i Danmark. Til sammenligning er kapasiteten til dette anlegget så mye som 70 % av kapasiteten ved Tianjin-anlegget i Kina (500 MW). Dette vil gjøre selskapet i stand til å møte den globale etterspørselen i enda større grad.

Et viktig partnerskap ble innført gjennom investeringen på 82,7 millioner kroner fra industripartneren ANDRITZ. I fjor fikk HydrogenPro kontrakten på 100 MW til Salzgitter gjennom ANDRITZ, og den første leveransen ble utført i løpet av dette andre kvartalet. Selskapene har gått inn i et felles valideringsprogram for å validere ytelsen og driftsbetingelsene for Salzgitter-prosjektet.

HydrogenPro ASAs danske datterselskap ble i mai også bevilget DKK 35 millioner fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) for å fortsette sine planer om å etablere en enda større produksjonskapasitet for 3. generasjons elektrodeteknologi i Danmark.

Etter å ha levert siste batch til ACES-prosjektet i henhold til kontrakt i løpet av andre kvartal, startet HydrogenPro prosjektinstallasjonen og igangkjøringen i vår. Dette er et av de absolutt største Hydrogen-prosjektene globalt og setter HydrogenPro i en ledende posisjon globalt da det demonstrerer selskapets evne til å levere til store industrielle prosjekter.

Jarle Dragvik, administrerende direktør i HydrogenPro kommenterer at "det har virkelig vært et begivenhetsrikt kvartal, og avsluttet et begivenhetsrikt første år av min periode som administrerende direktør. Vi er en av svært få leverandører som faktisk har produsert og levert elektrolysører, og til noen av de største prosjektene i verden. At noen av våre store industrielle partnere også investerer i selskapet vårt, er en tillitserklæring som vi tar på alvor, også gjennom stadige forbedringer av vår teknologi og våre prosesser”.