Elkjøp Norge tredoblet resultatet i 2023/24

I et svært krevende marked har administrerende direktør Linda Frid Andresen og Elkjøp Norge tatt en rekke strategiske grep for å omstille seg. Veien til den imponerende resultatforbedringen har gått via selskapets røtter, og etter sitt første hele år i sjefsstolen takker Andresen kollegaene for deres omstillingsevne og sterke kremmerånd.

Elkjøp har avvikende regnskapsår. Driftsinntektene fra mai 2023 til april 2024, endte på 13 827 millioner kroner (-0,5 %) og driftsresultatet ble 167 millioner kroner. I et svakere marked og med færre utsalgssteder nær opprettholdes omsetningen, samtidig med en kraftig forbedring av resultatene mot året før (+ 196 %).

Store omstillinger
Med toppledererfaring fra en rekke norske varehandelsbedrifter, tok Andresen over roret i Elkjøp Norge i utfordrende tider med krig og økonomisk uro, høsten 2022, etter rekordår som følge av handlefesten under pandemien.

- Det er lett å bruke for mye krefter på det man ikke får påvirket direkte, som inflasjon og svak valuta. Vi valgte tidlig å rette energien mot det vi selv kunne gjøre noe med, og har vært gjennom store omstillinger på tvers av hele selskapet. Kjernen har vært å tilpasse oss kundene og det markedet vi er i, ta mest mulig lønnsomme valg i hvordan vi kjøper og selger varer og tjenester, samt å effektivisere driften og kostnadsbasen. Parallelt har vi investert i tiltak for å øke trivsel og arbeidsglede i selskapet ytterligere. Menneskene som jobber i Elkjøp, er fundamentet for kundeopplevelsene vi skaper og resultatene vi leverer. Vi er godt fornøyde med en sterk resultatforbedring som viser at vi er på god vei tilbake til der vi skal være, sier Andresen.

Investerer i menneskene
I et krevende marked, som har medført behov for kraftige kostnadskutt, inkludert lukking av enkelte butikker og en runde med nedbemanning, har Elkjøp samtidig investert i sin viktigste ressurs; menneskene som jobber i selskapet.

- Vi har iverksatt programmer for å kartlegge arbeidshverdagen og sette inn målrettede tiltak der vi ikke har vært gode nok, for å øke både innsats og trivsel. Effekten har gitt direkte utslag på de forbedrede resultatene. Fortsatt har vi mer å hente, sier Andresen.

Menneskene står nå også sentralt i gjennomføringen av ett av selskapets største prosjekter på mange år. Vi utvikler strukturen og måten vi jobber på for å bli mer styrkebaserte, samtidig som vi får større fleksibilitet mellom avdelingene i varehusene og økt kapasitet på sentrale områder. Det vil gi større effektivitet og en bedre kundeopplevelse, forklarer Elkjøp-sjefen.

Elkjøp Norge FY 2023/24

MNOK

FY 23/24

FY 22/23

vs. FY 22/23

Omsetning*

13 827 439

13 903 383

-0,5 %

EBIT **

EBIT %

*Inkl. franchiseomsetning

**EBIT justert ink IFRS16

Linda Frid Andresen, administrerende direktør Elkjøp Norge
Foto: Ketil Martinsen

Vi gir tilgang til den fantastiske verden av teknologi

Elkjøp Nordic er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for 49,8 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

Konsernet har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og på Færøyene.

Elkjøp Norge hadde en omsetning på omsetning på 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

I Norge består Elkjøp av 153 butikker, hvor 37 av disse er Elkjøp Phonehouse. I tillegg har kjeden også to butikker på Gardermoen.

Elkjøp ble dannet i 1962, opprinnelig som et samarbeid mellom 33 frivillige handlere. Da - som nå - ligger mye av suksessen i en sterk bedriftskultur. I dag jobber det over 3000 medarbeidere i Norge mot et felles mål: Å gi våre kunder god verdi for pengene sine, samt en enkel og hyggelig handel.

Elkjøp-konsernet er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.