Små endringer i karakterene på videregående skole
Karakterene er generelt litt høyere enn før pandemien i mange fag. Elevene får stadig høyere standpunktkarakter i kroppsøving og noe lavere i matematikk.
Sammenlignet med i fjor er det små endringer i den gjennomsnittlige standpunktkarakteren i de enkelte fagene. I flertallet av fagene er karakteren uendret fra skoleåret 2022-2023 til 2023-2024.
Standpunktkarakterene gikk opp i mange fag under koronapandemien, og etter pandemien har snittkarakterene gått litt ned igjen. Tendensen er likevel at karakterene er litt høyere i 2023-2024 enn de var før pandemien. I matematikk er elevenes karakterer tilbake nede på samme nivå som i 2018-2019.
For fellesfagene på studieforberedende ser vi at snittkarakteren i norsk hovedmål er 4,1, mens den var 4 i 2018-2019. I engelsk på vg1 er karakteren 4,5 mot 4,4 i 2018-2019. I matematikk fellesfag er karakterene på samme nivå som før pandemien, med 3,9 i matematikk 1T, 3,5 i matematikk 1P, og 3,6 i matematikk 2P. Alle fagene hadde høyere karaktersnitt i pandemiårene.
Elevene har de ti siste årene fått stadig høyere karakter i kroppsøving. Dagens elever fikk i snitt en halv karakter høyere enn i 2013-2014.
- En av forklaringene til endring i karakterer er at det ble innført nye læreplaner i 2020. I kroppsøving har er faget dreiet til å bli et mindre idrettsrettet fag og det kan ha påvirket vurderingspraksisen, sier avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen.
Jentene får høyere karakterer i de fleste fag
Som i tidligere år, får jentene i snitt høyere standpunktkarakterer og eksamenskarakterer enn guttene i de fleste fag. Forskjellen er størst i norsk og fremmedspråk, der jentene i snitt får en halv karakter høyere enn guttene.
Guttene har i snitt høyere karakterer i kroppsøving på vg2 og vg3. Guttene gjør det bedre enn jentene på skriftlig eksamen i fellesfagene matematikk 1T og matematikk 2P-Y. Guttene gjør det også bedre på eksamen i realfagene matematikk, fysikk og kjemi. Det er ikke kjønnsforskjell i standpunktkarakterer i disse fagene.
Jentene får bedre karakterer i fag som psykologi, sosialkunnskap, treningslære og økonomifag.
Endringer i matematikk programfag
I studieforberedende utdanningsprogram kan elevene velge å ta matematikk programfag i 2. og 3. klasse. I disse fagene har standpunktkarakterene gått ned de siste årene. Snittkarakteren er lavere enn den var i 2018-2019, med unntak av i matematikk R2. Størst nedgang har det vært i matematikk S1 der standpunktkarakteren gikk ned fra 3,9 i 2018-2019 til 3,6 i 2023-2024.
- I nye læreplaner i 2021 - 2022 ble det gjort endringer i matematikk S1 for å oppnå en tydeligere progresjon fra vg1. Det har ført til at programfagene S1 og R1 har blitt likere. Den nye læreplanen i faget S1 er såpass mye endret at det er lite relevant å sammenligne karakterene med resultater i det gamle S1, sier avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen.
Snittkarakteren på skriftlig eksamen i matematikk S1 har gått ned fra 2,9 i fjor til 2,4 i år. Snittkarakteren på eksamen i S2 har gått ned fra 3,0 i fjor til 2,8 i år.
Se alle karakterer og mer analyse på udir.no:
Karakterstatistikk for videregående skole | udir.no
Kontakter
Pressevakt
Send oss gjerne en e-post, så kontakter vi deg så raskt som mulig. Du kan også nå oss på pressetelefonen kl. 8.00-15.30 på hverdager.
Lenker
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Bekymret over femteklassingers leseferdigheter13.11.2024 09:30:34 CET | Pressemelding
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall. - Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
1 av 6 elever i videregående har over 50 timer fravær16.10.2024 08:40:30 CEST | Pressemelding
Fraværet øker både i grunnskolen i videregående opplæring, viser ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet. –Dette er tall vi alle må ta på alvor. Fravær kan få store konsekvenser for eleven både på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Store forskjeller i hva 15-åringer kan om økonomi27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Det er store ulikheter i hvor mye norske 15-åringer kan om økonomiske begreper og det å styre og planlegge egen økonomi. Det viser resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen, der norske elever for første gang har svart på spørsmål om økonomiforståelse.
Utdanningsdirektoratet foreslår å videreføre fraværsgrensen30.5.2024 08:10:06 CEST | Pressemelding
Høringen om forslag til nye fraværsregler for videregående skole er avsluttet. De nesten 400 høringssvarene viser at det er vanskelig å finne fraværsregler som ivaretar alle hensyn. Utdanningsdirektoratet (Udir) anbefaler derfor å videreføre dagens fraværsgrense på 10 prosent, med mulighet til å unnta enkelte typer fravær. Samtidig mener Udir at flere innspill til fraværsreglene bør utredes nærmere.
I mai skal elever og privatister ta 280 000 eksamener6.5.2024 12:18:31 CEST | Pressemelding
Årets våreksamen i grunnskole og videregående starter mandag 13. mai. I løpet av tre uker skal elever og privatister gjennomføre skriftlig eksamen for å vise hva de har lært.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom