Små endringer i karakterene på videregående skole
Karakterene er generelt litt høyere enn før pandemien i mange fag. Elevene får stadig høyere standpunktkarakter i kroppsøving og noe lavere i matematikk.

Sammenlignet med i fjor er det små endringer i den gjennomsnittlige standpunktkarakteren i de enkelte fagene. I flertallet av fagene er karakteren uendret fra skoleåret 2022-2023 til 2023-2024.
Standpunktkarakterene gikk opp i mange fag under koronapandemien, og etter pandemien har snittkarakterene gått litt ned igjen. Tendensen er likevel at karakterene er litt høyere i 2023-2024 enn de var før pandemien. I matematikk er elevenes karakterer tilbake nede på samme nivå som i 2018-2019.
For fellesfagene på studieforberedende ser vi at snittkarakteren i norsk hovedmål er 4,1, mens den var 4 i 2018-2019. I engelsk på vg1 er karakteren 4,5 mot 4,4 i 2018-2019. I matematikk fellesfag er karakterene på samme nivå som før pandemien, med 3,9 i matematikk 1T, 3,5 i matematikk 1P, og 3,6 i matematikk 2P. Alle fagene hadde høyere karaktersnitt i pandemiårene.
Elevene har de ti siste årene fått stadig høyere karakter i kroppsøving. Dagens elever fikk i snitt en halv karakter høyere enn i 2013-2014.
- En av forklaringene til endring i karakterer er at det ble innført nye læreplaner i 2020. I kroppsøving har er faget dreiet til å bli et mindre idrettsrettet fag og det kan ha påvirket vurderingspraksisen, sier avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen.
Jentene får høyere karakterer i de fleste fag
Som i tidligere år, får jentene i snitt høyere standpunktkarakterer og eksamenskarakterer enn guttene i de fleste fag. Forskjellen er størst i norsk og fremmedspråk, der jentene i snitt får en halv karakter høyere enn guttene.
Guttene har i snitt høyere karakterer i kroppsøving på vg2 og vg3. Guttene gjør det bedre enn jentene på skriftlig eksamen i fellesfagene matematikk 1T og matematikk 2P-Y. Guttene gjør det også bedre på eksamen i realfagene matematikk, fysikk og kjemi. Det er ikke kjønnsforskjell i standpunktkarakterer i disse fagene.
Jentene får bedre karakterer i fag som psykologi, sosialkunnskap, treningslære og økonomifag.
Endringer i matematikk programfag
I studieforberedende utdanningsprogram kan elevene velge å ta matematikk programfag i 2. og 3. klasse. I disse fagene har standpunktkarakterene gått ned de siste årene. Snittkarakteren er lavere enn den var i 2018-2019, med unntak av i matematikk R2. Størst nedgang har det vært i matematikk S1 der standpunktkarakteren gikk ned fra 3,9 i 2018-2019 til 3,6 i 2023-2024.
- I nye læreplaner i 2021 - 2022 ble det gjort endringer i matematikk S1 for å oppnå en tydeligere progresjon fra vg1. Det har ført til at programfagene S1 og R1 har blitt likere. Den nye læreplanen i faget S1 er såpass mye endret at det er lite relevant å sammenligne karakterene med resultater i det gamle S1, sier avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen.
Snittkarakteren på skriftlig eksamen i matematikk S1 har gått ned fra 2,9 i fjor til 2,4 i år. Snittkarakteren på eksamen i S2 har gått ned fra 3,0 i fjor til 2,8 i år.
Se alle karakterer og mer analyse på udir.no:
Karakterstatistikk for videregående skole | udir.no
Kontakter
Pressevakt
Send oss gjerne en e-post, så kontakter vi deg så raskt som mulig. Du kan også nå oss på pressetelefonen kl. 8.00-15.30 på hverdager.
Lenker
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet trekker tilbake godkjenningen til Tana Montessoriskole30.1.2025 12:08:49 CET | Pressemelding
Utdanningsdirektoratet har besluttet å trekke tilbake godkjenningen til Tana Montessoriskole etter gjentatte alvorlige brudd på regelverket. Tilsyn med skolen har avdekket flere kritikkverdige forhold som har hatt konsekvenser for flere elevers trygghet og trivsel.
Elevundersøkelsen viser fortsatt høye mobbetall13.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
– Det er godt å se at mobbetallene ikke øker enda mer, men det er altfor mange elever som opplever mobbing. Alle elever skal ha det trygt og godt, og Udir ønsker å støtte de som jobber med dette i skolen, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Nå har nesten alle elever tilgang på iPad, Chromebook eller PC13.12.2024 09:00:39 CET | Pressemelding
Flere enn ni av ti elever i grunnskolen har tilgang til egen digital enhet, viser nye tall. — Alle læremidler kan brukes klokt og uklokt. Det er hvordan og når enhetene brukes, som avgjør om undervisningen blir god, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.
Svak nedgang i matte og naturfag og mange elever på lavt nivå4.12.2024 10:02:15 CET | Pressemelding
Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser TIMSS-undersøkelsen. – Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist.
Bekymret over femteklassingers leseferdigheter13.11.2024 09:30:34 CET | Pressemelding
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall. - Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom