Denne varen skiller seg ut i REMA 1000s butikker

I de nye kostrådene oppfordrer norske helsemyndigheter til å spise fullkorn til flere måltider hver dag. – Vi som jobber i dagligvarebransjen må ta vår del av ansvaret og gjøre det lettere å velge sunt, sier Ingvill Måkestad Bovim, klinisk ernæringsfysiolog og prosjektleder for helse og ernæring i REMA 1000.

Superhelt-brød
Superhelt-brød REMA 1000 REMA 1000

Helsemyndighetenes nye kostråd anbefaler at en voksen person får i seg 90 gram fullkorn hver dag ved å spise grovbrød eller andre fullkornsprodukter til flere måltider hver dag.

- De nye kostrådene skal gjøre det enklere å ta vare på helsen vår gjennom et variert og balansert kosthold. Vi vet at kundene ønsker å velge sunt. Men en hektisk hverdag kan lett komme i veien for dette. Derfor er det viktig for oss i REMA 1000 å legge til rette for at barnefamilien kan ta smartere valg, sier Ingvill Måkestad Bovim, som legger til:

- Ved å gjøre det enklere for kundene å ta smarte og sunne valg, kan vi bidra til at folkehelsen utvikler seg i positiv retning. Her har dagligvarebransjen et viktig ansvar.

Populært grovbrød doblet salget

Et konkret eksempel er et spesielt brød som virkelig har slått an blant barnefamiliene; Superhelt-brødet. Det populære grovbrødet kommer som ferdig oppskåret, og finnes både i brødhyllen og i frysedisken.

Superhelt-brødet var i 2023 REMA 1000 sitt mest solgte grovbrød, og stod for så mye som 10 prosent av brødsalget. I forbindelse med de nye kostrådene utvides nå Superhelt-serien med flere Nøkkelhullsmerkede fullkornsprodukter, slik at det blir enda enklere for barnefamilien å ta sunnere valg i en travel hverdag.

- Lanseringen av de nye fullkornsproduktene harmonerer godt med de nye kostrådene fra norske helsemyndigheter, sier Måkestad Bovim.

Velg grovbrød og fullkornsblandinger

Ifølge en undersøkelse fra 2024, utført av Opinion på vegne av REMA 1000, oppgir 49 prosent at de spiser brød hver dag. Undersøkelsen viser også at en klar majoritet av nordmenn har en formening om at brød er sunt – og at det er til frokost vi får i oss mest brød. I tillegg viser undersøkelsen at brødskiven dominerer i den norske matpakken.

Det kan den trygt få lov til å fortsette med:

- Å velge ekstra grovt brød eller kornblandinger som inneholder mye fullkorn, er veldig smart for å sørge for at du får i deg anbefalt mengde, og helt i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger, sier Måkestad Bovim.

Superhelt-brød
REMA 1000 REMA 1000