KIWI starter priskrig på norske grønnsaker

7 av 10 ønsker å følge kostrådene, men pris oppleves som den største barrieren. Nå kutter KIWI prisene tilsvarende momsen på de 25 mest solgte norske grønnsakene.

Kunder i butikk hos KIWI Lerberg
Kunder i butikk hos KIWI Lerberg Børge Solem

Helsemyndighetene ønsker at vi skal spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt om dagen, men nesten ingen av oss får det til. Frukt- og grøntstatistikken fra 2023 viser at færre enn én av fem følger rådet.

En undersøkelse Respons Analyse gjorde på oppdrag for KIWI i sommer, viser at sju av ti ønsker å følge kostholdsrådene, og særlig rådet om frukt og grønt. Problemet? Det er for dyrt. Hele 94 prosent av respondentene mener frukt og grønt er blitt “litt eller svært dyrt”.

– Sunnhet til folket har vært hjertesaken vår i snart 20 år, og vi mener alle skal ha mulighet til å spise sunt. Vi vet at pris er det sterkeste virkemiddelet vi har for å inspirere kundene med å velge sunne alternativer. Derfor kutter KIWI prisene tilsvarende momsen på de mest solgte norske grønnsakene de neste fire ukene, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Det betyr at kundene blant annet får brokkoli til 11,90 kroner, blomkål til 13,60 kroner og 900 gram nypoteter til 21,20 kroner. Se komplett liste over varer nederst. Kampanjen varer til og med søndag 15. september. I tillegg får kundene markedets beste bonusordning på frukt og grønt, nemlig 15 prosent bonus for KIWI PLUSS-kunder.

– Gang på gang har vi bevist at jo lavere prisen på sunn mat er, jo sunnere spiser vi. Vi gleder oss til å selge masse sunne, norske grønnsaker, sier Bjørkøy.

Dette mener folket:

• Flere enn seks av ti har valgt bort sunne matvarer på grunn av egen økonomi. Frukt og grønt er blant matvarene folk i størst grad har merket prisstigningen.
  • Hele 94 prosent mener frukt og grønt er «litt eller svært dyrt».
  • Lav pris er den viktigste faktoren for dem under 35 år når de skal handle mat.
  • Nesten sju av ti mener det er sannsynlig at vil følge de nye kostrådene. Frukt og grønt til alle måltider er blant rådene flest vil følge.
  • Samtidig er den største barrieren for å følge kostrådene at sunn mat er for dyrt. Det sier nesten halvparten av respondentene.

Kilde: Landsrepresentativ undersøkelse med 1 089 respondenter utført av Respons Analyse i uke 29, 2024. Undersøkelsen er utført på oppdrag fra KIWI.

Disse varene kuttes i pris (i tillegg får KIWI PLUSS-kundene 15 prosent bonus):

VARE

LAVESTE FØRPRIS SISTE 30 DAGER