Bli med i Leseklubben!

NRKs nye podkast «Leseklubben» lanseres tirsdag 27. august. Du er herved invitert til å bli med oss og lese.

NRKs nye podkast "Leseklubben". Fra høyre: programlederne Christine Lossius Thorin og Kristoffer Olsen har fått med seg Linnéa Myhre, Henrik Fladseth og Live Nelvik i "Leseklubben". Torstein Georg Bøe NRK

Det er Christine Lossius Thorin som er programleder i podkasten. Med på laget har hun skuespiller og komiker Kristoffer Olsen. Han er blant annet kjent fra Kongen befaler og Book of Mormon.

Ideen til podkasten kom da programlederen skjønte hun hadde et problem med konsentrasjonen. På nattbordet lå det bøker hun virkelig hadde lyst til å lese, men i stedet plukket hun opp mobilen og begynte å skrolle på Instagram reels.

– Nå vil jeg tilbake til å lese fantastiske bøker. Og jeg vil lese sammen med flere. Drømmen er at alle i Norge skal bli med å lese den samme boka samtidig, sier Lossius Thorin.

Medprogramleder Kristoffer Olsen deler Christines frustrasjon;

– Vi er to bokelskere, som har innsett at vi også er en del av konsentrasjonskrisa, forteller Olsen.

– Vi vil ikke miste den fantastiske følelsen det er å bli oppslukt av en bok, så derfor har vi startet Leseklubben.

I podkasten dukker også kjente stemmer som Live Nelvik, Henrik Fladseth og Linnéa Myhre opp.

Målet til Leseklubben er å lage et lett og underholdende, inkluderende og lojalt lese-fellesskap. En klubb for deg som elsker å lese eller deg som trenger et lite spark bak for å legge vekk mobilen og ta opp boka.

– Vi er en leseklubb for sofagriser, bokelskere og mobilskrollere, ler Lossius Thorin.

Mange leseklubber leser hele boka før de diskuterer den, men vi vil høre din mening underveis i boka, sier programlederne.

– På den måten kan vi hjelpe hverandre og ikke minst pushe hverandre videre. Hvis vi står fast, eller noe er kjedelig, så kan vi høre hva andre får ut av boka.

Live Nelvik skal lese 1984

Podkasten vil by på spennende bøker, gjester, og en leseoppskrift fra uke til uke.

– Hver bok vi velger ut til Leseklubben kobles sammen med en kjent bokelsker. Live Nelvik skal være med å lese den evigaktuelle klassikeren 1984 av George Orwell, sier Kristoffer Olsen.

Leseklubben velger ut både nye og gamle bøker, det viktigste er at de har spennende og relevante temaer å snakke om.

– Både Kristoffer og jeg hadde veldig lyst til å lese 1984, sier Lossius Thorin

– Den er alltid på kåringer over verdens beste bøker og selv om den er skrevet for 75 år siden så handler den om temaer som vi diskuterer daglig. Alle som er litt redde for kunstig intelligens, personvern og overvåkning elsker visstnok 1984.

Disse kan du lese sammen med:

Live Nelvik skal være med og lese «1984» av George Orwell.

Leseperiode: 27. august til 1. oktober.

Henrik Fladseth blir med og lese «Heroin Chic» av Maria Kjos Fonn.

Leseperiode: 22. oktober til 26. november.

Linnéa Myhre skal bli med og lese «Genanse og verdighet» av Dag Solstad.

Leseperiode: 14. januar til 25. februar.

Første episode slippes 27. august og vil bli publisert hver tirsdag.

Upublisert

Torstein Georg Bøe NRK
Linnéa Myhre skal bli med og lese i "Leseklubben"
Torstein Georg Bøe NRK