ID.3 GTX viderefører arven etter GTI

I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.

Volkswagen ID.3 GTX Performance (grå) og ID.3 GTX.

Volkswagen ID.3 var første modell ut på Volkswagens helelektriske MEB-plattform. De første ID.3-ene kjørte ut på norske veier i 2020, og nå er siste skudd på stammen her med sportslige ID.3 GTX.

- GTX er benevnelsen på toppmodellene på tvers av Volkswagens ID.-familie, og kombinerer sportslighet med anvendelighet. ID.3 GTX frir til entusiastene, og med Performance-versjonen kan kundene få en svært engasjerende kjøreopplevelse, slik som GTI har stått for i årtier, sier Sølve Kværn, fungerende leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller AS.

Høy ytelse og høyeste toppfart
ID.3 GTX er tilgjengelig i to versjoner med to forskjellige motoriseringer. ID.3 GTX og ID.3 GTX Performance er begge utstyrt med det nye 79 kWh-høyvoltsbatteriet (netto), som også er å finne i ID.4 og ID.7.

Selv om ID.3 er den minste bilen i ID.-familien, har ID.3 GTX fått den største motoren. Mens ID.3 GTX har inntil 286 hestekrefter, har den sportsligste versjonen inntil 326 hestekrefter på bakhjulene. Begge versjonene har et dreiemoment på hele 545 newtonmeter, noe som overgår selv de kraftigste fossile V6 turbo-motorene til Volkswagen.

Dette gjør at bilen sprinter fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder (ID.3 GTX), mens Performance-utgaven gjør samme øvelse på 5,7 sekunder. ID.3 GTX Performance er også første modell på tvers av ID.-familien med toppfart på 200 kilometer i timen.

Rask lading og lang rekkevidde
Ladehastigheten er på inntil 185 kW, og ladetid fra 10-80 prosent er rundt 26 minutter under optimale forhold. Begge utgavene har også forvarming av høyvoltsbatteriet. ID.3 GTX har en rekkevidde på inntil 600 kilometer (WLTP), mens Performance vil ha rekkevidde på inntil 590 kilometer (WLTP).

Mens ID.3 GTX koster fra 481.900 kroner inkludert frakt og levering Oslo, koster Performance-varianten kun 7.800 kroner mer – 489.700 kroner inkludert frakt og levering Oslo.

- Tatt i betraktning at Performance-utgaven har en utstyrspakke utover standard GTX med verdi på over 70.000 kroner, er bilen svært attraktivt priset, noe som gir stor verdi for kundene. Utstyrspakken inkluderer blant annet førerassistentpakke, interiørpakke+, AR Head-up display og Harman Kardon lydanlegg for å nevne noe, sier Kværn.

Sportslighet i fokus
Sportsligheten er også tydelig på innsiden av bilen, hvor røde detaljer går igjen i det mørke interiøret, og naturligvis er sportsseter på plass. Det samme er raskere infotainment-system sammen med den oppgraderte skjermen på 12,9 tommer, som sørger for en bedre brukeropplevelse.

GTX-utgavene til Volkswagen skiller seg ut med sitt individualiserte design. Støtfangeren foran har et nytt svart luftinntak i diamant-design, og nye kjørelys er et fast GTX-kjennetegn. På ID.3 GTX er også IQ. LIGHT LED-nærlysene på plass som standard-utstyr.

DCC Sport adaptivt understell (standard på Performance-utgaven) understreker sportsligheten til ID.3 GTX. Kombinert med bilens lave tyngdepunkt, gjør dette at bilen har gode kjøreegenskaper, og er svært morsom å kjøre.

Hilsninger til GTI
ID.3 GTX har flere paralleller til Golf GTI – blant annet i fargevalget. «Kings Red» metallic-fargen trekker referanser til den klassiske «Solid Tornado»-rødfargen på Volkswagen Golf GTI. ID.3 GTX kan også fås i Moonstone grå, Grenadill sort metallic, Glacier hvit og Scale sølv metallic.

Akkurat som de sportslige egenskapene og kjøregleden gjorde at GTI nærmest ble en egen merkevare på 1970-tallet gjennom Volkswagen Golf, brukes den samme oppskriften nå på ID.3 GTX.

Volkswagen ID.3 GTX.
Volkswagen ID.3 GTX interiør.
Volkswagen ID.3 GTX interiør.
Volkswagen ID.3 GTX interiør - større skjerm og raskere infotainment-system.

Volkswagen personbil - fullelektrisk i 2024

Volkswagen har biler i ulike størrelser for ulike behov, med et vidt spekter av egenskaper. Ser du Volkswagen-logoen vår på veggen, vet du at du møter ekspertisen du trenger – uansett hvor du er i verden. Volkswagen markerte nylig sitt 75-årsjubileum i det norske markedet. Volkswagens dedikerte og kompetente forhandlerapparat dekker hele landet, og representerer en stor trygghet for kundene våre.

Bærekraftig ressursbruk og utfasing av fossile energikilder er blant de største utfordringene i vår tid. Volkswagen skal være en pådriver for at verden når målene i Paris-avtalen. Derfor skal vi fortsette å kutte utslippene ved våre fabrikker, og hos våre underleverandører. I det norske nybilmarkedet ble Volkswagen personbil et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar 2024. Volkswagen Nyttekjøretøy selger fortsatt diesel-biler som Transporter, Caddy, Crafter og Amarok.