Greenpeace Norge

Den europeiske menneskerettighetsdomstolen behandler klimaklagen mot Norge

Strasbourg/Oslo, 16. august 2024 - Europas øverste domstol for menneskerettigheter vurderer nå om Norges oljevirksomhet i Arktis bryter med menneskerettighetene. Greenpeace og Natur og ungdoms første klimasøksmål behandles i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) i Strasbourg.

De individuelle saksøkerne bak klagen er Ella Marie Hætta Isaksen, Ingrid Skjoldvær, Gaute Eiterjord, Gina Gylver, Lasse Eriksen Bjørn og Mia Chamberlain. © Lasse Fløde / Greenpeace

Partene i saken sender i dag inn sine oppdaterte argumenter til domstolen. Dommen, som kan komme senere i år, kan ikke ankes.

– At EMD behandler vår sak viser at klimaendringene påvirker menneskerettighetene. Ifølge menneskerettighetene har vi alle rett på et sunt og levelig miljø. Norges oljeekspansjon midt i en klimakrise er et grovt og hensynsløst brudd på denne avtalen, sier leder i Greenpeace Frode Pleym.

Klimasøksmålet mot staten gikk tre runder i det norske rettssystemet mellom 2016 og 2020. Miljøorganisasjonene vant ikke fram i Høyesterett. Greenpeace, Natur og Ungdom og seks unge klimaaktivister sendte deretter en formell klage til EMD i Strasbourg.

Organisasjonene håper å få norsk oljepolitikk dømt i strid med menneskerettighetskonvensjonen. Den sier at alle mennesker har rett til liv og livsgrunnlag som ikke blir ødelagt – en rett saksøkerne mener mange kan miste, dersom oljeindustrien fortsetter å fyre opp under klimaendringene som allerede gir store miljøskader.

I april falt en historisk klimadom: Sveits ble dømt for å ha brutt menneskerettighetene for ikke å ha gjort nok for å beskytte innbyggerne sine fra farlige klimaendringer. Det var de eldre sveitsiske kvinnene i organisasjonen Klimaseniorinnen som vant mot Sveits. Det er i lys av denne dommen at EMD nå skal behandle norske miljøorganisasjoners klage mot Norge. Organisasjonene ber domstolen slå fast at stater er ansvarlige for klimagassutslipp som følge av olje- og gass.

Staten ønsket ikke at saken skulle behandles i EMD, og har flere ganger forsøkt å argumentere for domstolen at norsk olje er viktig framover – ved å bruke Russlands brutale invasjon av Ukraina som argument. Greenpeace og Natur og Ungdom mener slike forsøk på å nekte å ta ansvar for norsk oljeborings effekt på menneskers rett på et levelig miljø er svært uansvarlig.

– Siden vi sendte klagen til EMD for tre år siden, har klimakrisens konsekvenser blitt mer ekstreme. Jeg er skikkelig bekymret for framtidige generasjoners mulighet for et levelig klima, og håper derfor at EMD avsier en dom som tvinger Norge til å innse hvor farlig norsk olje og gass er for klima og neste generasjoners grunnleggende menneskerettigheter, sier Gytis Blaževičius, leder i Natur og Ungdom.

Kontakter

Greenpeace er verdens største uavhengige miljøorganisasjon, med tilstedeværelse i 55 land verden rundt. Vi jobber for å beskytte verdens klima og miljø, og gjennom politisk påvirkningsarbeid, fredelige aksjoner og kreative konfrontasjoner arbeider vi for å avsløre globale miljøproblemer og utvikle nødvendige løsninger for en grønn og fredelig framtid.

Følg pressemeldinger fra Greenpeace Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Greenpeace Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Greenpeace Norge