Her er årets «Farmen»-deltakere

16 forpaktere har inntatt Gjedtjernet gård, klare for høstens store «Farmen»-eventyr. Her er gjengen du møter når sesong 20 av «Farmen» kommer på TV 2 Play og TV 2 Direkte i høst.

FARMEN 2024: Bak f.v.: Seble Kefele, Tanja Pettersen, Jonathan Høiland, Cecilie Marie Røinås, Roy Morten Lereng, Glenn-Eric Moe, Erlend Arnesen, Edip Secici, Svein Håvard Saksen og Madelen Mindresunde. Foran f.v.: Åsmund With, Renate Rønninghaug Markussen, programleder Niklas Baarli, Lea Steen, Miriam Jasmin Vik, Alex Noddeland og Julie Werner. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2

Årets sesong av «Farmen» starter på TV 2 Play og TV 2 Direkte 17. september, og Niklas Baarli er programleder for tredje gang.

Gården i år er Gjedtjernet gård, som ligger i Grue kommune i Innlandet fylke – i området som også er kjent som Finnskogen. Her skal forpakterne bo og drive gården som man drev gårder i denne delen av Norge for 100 år siden.

HER ER ÅRETS 16 DELTAKERE:

Alex Noddeland (22)
Fra: Arendal og Grimstad, bor i Oslo
Yrke: Dødser
Sivilstatus: Singel

– Det er mange grunner til at jeg hadde lyst til å bli med på «Farmen», men først og fremst handler det om å gå ut av komfortsonen, utfordre seg selv og hoppe ut i nye ting. Og så har jeg lyst til å legge fra meg alt av sosiale medier og andre forstyrrelser, være 100 prosent til stede og ha fokus på de viktige verdiene.

Cecilie Marie Røinås (23)
Fra: Iveland, bor i Kristiansand
Yrke: Daglig leder i Velg livet, studerer teologi og ledelse
Sivilstatus: I et forhold

– Jeg er med for å utfordre meg selv. Jeg tenker også at «Farmen» er en god arena for gode samtaler med mennesker som tenker annerledes enn meg selv, for eksempel i møte med troen min. Det blir veldig spennende å treffe mange helt forskjellige mennesker. Som person er jeg rolig og «jevn» – en til å stole på og en man kan snakke med. Troen min blir sentral.

Edip Secici (57)
Fra: Oslo
Yrke: Bussjåfør
Sivil status: Singel

– Sønnen min maste på meg om å bli med på «Farmen», og jeg hadde lyst, så da ble det sånn da. Det kommer sikkert godt med at jeg er oppvokst på gård. Jeg stoler på meg selv, jobber hardt og er disiplinert.

Erlend Arnesen (27)
Fra: Elverum, bor på Grünerløkka i Oslo
Yrke: Journalist, musiker og content creator
Sivil status: Singel

– Jeg er fra Elverum, ikke så fryktelig langt unna. Og morfar var faktisk lensmann i dette området. Så jeg er vokst opp i skogen, men jeg er aldri blitt praktisk. Håpet er derfor at Farmen skal hjelpe meg til å bli mer praktisk, slik at jeg i det minste kan mestre å skru sammen et Ikea-møbel. Jeg har mye å bevise på min reise og veien for å bli en mann i 30-åra.

Glenn-Eric Moe (56)
Fra: Hemnes i Aurskog/Høland, bor i Oslo
Yrke: Eiendomsmegler
Sivil status: Samboer med Renate Rønninghaug Markussen, som også er med på Farmen i høst

– Jeg har lyst til å gå tilbake til tiden uten mobiltelefon. De siste 10-15 åra har det vært mye jobbm så det skal bli behagelig å legge alt helt bort. Og så har jeg en del å bevise. Jeg hatr blant annet både en søster og en far som er handy. Det er jeg ikke selv, så jeg vil bevise litt overfor dem. Dessuten så må jeg gjøre noe med fugle-fobien min. Hønsehuset blir nok derfor en utfordring for meg, og jeg blir nok ikke eggtyven i årets sesong. Ellers så er jeg en utadvendt fyr, og byr på meg selv. Gleder meg masse til det sosiale på kvelden.

– Det at Renate og jeg er samboere vil vi nok forsøke å holde hemmelig helt i oppstarten, men det blir nok ganske utfordrende å holde på det. Men det er jo veldig kjekt at vi kan dele denne opplevelsen.

Jonathan Høiland (29)
Fra: Stavanger, bor i Oslo
Yrke: Advokatfullmektig
Sivil status: Samboer

– Konkurransen er det som tiltrekker meg mest med «Farmen»-oppholdet. Jeg er med for å vinne. Jeg er jo bygutt, så jeg trenger å lære meg mest mulig underveis for å være best mulig rigget for finaleuken.

Julie Werner (26)
Fra: Wels i Østerrike (har norsk mor, fra Risør)
Yrke: Leder og student
Sivil status: Singel

– Jeg har veldig lyst til å bli skikkelig norsk, og lære mer om norsk kultur og tradisjoner. Gleder meg til å lære mye nytt og være med på noe unikt – og til å bli kjent med nye, norske folk. Håper de andre deltakerne oppfatter meg som en hyggelig person med godt humør og som sprer god energi – en hjelpsom og empatisk person som man gjerne kan både le og gråte sammen med.

Lea Steen (24)
Fra: Bergen, bor i Trondheim
Yrke: Student
Sivil status: Singel

– Jeg føler at livet suser forbi, så nå håper jeg at «Farmen» kan hjelpe meg med å stoppe opp og nyte det. Jeg tror og håper at livet ikke vil gå like fort der inne og at jeg kan stoppe opp og nyte. Jeg frykter dyrene – spesielt de store – og gleder meg til folkene.

Madelen Mindresunde (28)
Fra: Sandane, bor i Oslo
Yrke: Jobber med anti-hvitvasking i bank
Sivil status: I et forhold

– Dette har vært en drøm kjempelenge. Jeg har sett på «Farmen» siden jeg var en bitteliten jente og gleder meg til natur, dyr og en sammensetning av mennesker hvor relasjoner kan oppstå. Håper det blir et eventyr man ellers ikke vil få, og drømmer om å komme vekk fra bedagelig a4-hverdag i Oslo til en fullstendig annen hverdag.

Miriam Jasmin Vik (21)
Fra: Svelgen i Bremanger, bor i Trondheim
Yrke: Barnevernspedagog
Sivil status: Singel

– Jeg er med på «Farmen» for å lære noe nytt og vise at kortvokste kan klare det meste. Høyden skal ikke være en begrensning for hva man kan få til. Så jeg vil både utfordre meg selv og inspirere andre. Det er givende hvis jeg kan dét. Tenker at jeg skal få til det aller meste, og håper at de andre vil se på meg som en omsorgsfull, positiv og hardtarbeidende person.

Renate Rønninghaug Markussen (31)
Fra: Molde, bor i Oslo
Yrke: Prosjektkoordinator
Sivil status: Samboer med Glenn-Eric Moe, som også er med på Farmen i høst

– Jeg liker å gå litt ut av komfortsonen, så da denne muligheten dukket opp, så måtte vi jo bare bli med. Det blir spennende å være med på noe som er så fjernt fra det komfortable livet vi vanligvis lever. Jeg er også spent på å se hva reine råvarer gjør med kroppen, og gleder meg til å lære litt om meg selv. Jeg er glad i dyr, og vil bidra i dyrestellet. Og forhåpentligvis blir jeg en som også bidrar sosialt.

– Med tanke på å være her sammen med samboeren, så er det jo ikke sikkert det er direkte parterapi, dette her. Det er jo ofte de nære det går ut over når det butter litt i mot.

Roy Morten Lereng (51)
Fra: Jaren
Yrke: Butikksjef
Sivil status: Gift

– Det var faktisk datteren min som meldte meg på. Jeg er ikke den råeste på pc og det digitale, så jeg tenker at jeg nok passer godt inn 100 år tilbake i tid. Besteforeldrene mine var jo født på denne tida. Jeg er ikke folkesky og passer godt med de fleste folk. Så vidt jeg vet har det vært to hadelendinger med på «Farmen» tidligere. Den ene røyk ut i uke 1, den andre i uke 2, så jeg  jo bare komme lenger.

Seble Kefele (47)
Fra: Etiopia, bor i Holmestrand
Yrke: Sosionom
Sivil status: Singel

– Jeg synes det virker veldig spennende å oppleve hvordan det var å leve for 100 år siden. Jeg vokste opp under enkle forhold selv, og hadde lyst til å oppleve det igjen. Samtidig har jeg også lyst til å bli bedre kjent med meg selv. Det tenker jeg det er gode muligheter for på «Farmen».

Svein Håvard Saksen (49)
Fra: Surnadal
Yrke: Salgsingeniør
Sivil status: Singel

– «Farmen»-toget stoppet på min stasjon, og når jeg nå hadde mulighet så måtte jeg bare hive meg på. Grip dagen, ta muligheten. Målet mitt er å vinne. Det skal jeg forsøke å få til gjennom å være meg selv og by på med godt humør, arbeidslyst og gode bidrag til fellesskapet. Jeg skal nyte hver dag jeg får på gården.

Tanja Pettersen (53)
Fra: Stavanger, bor i Oslo
Yrke: HR-direktør
Sivil status: Singel

– Det har stått på «bucketlisten» min å søke på «Farmen». Når man er 53 kan man ikke sitte og vente med «bucketlisten», man må bare hoppe i det og få det gjort. Jeg elsker dyr og har vel et romantisk blikk på dette med å bo på gård. Stillheten er noe jeg gleder meg til, og jeg trodde egentlig jeg måtte leie meg en seter for å få oppleve det. Vet det blir knallhard jobbing, og en tilværelse som er noe helt annet enn det livet jeg lever. Håper jeg kan bli en samlende figur – kanskje den som folk søker når det er problemer, når de er lei seg.

Åsmund With (31)
Fra: Lillehammer, bor i Oslo
Yrke: Kosmetisk sykepleier
Sivil status: Singel

– Jeg har lyst på en personlig utfordring, et avbrekk og en detox fra alt fra hudprodukter til det å være så tilgjengelig i sosiale medier og så videre. Og så er det et sosialt spill. Anser meg selv for å være god sosialt, og har lyst til å få det bekreftet. Jeg gleder meg til å lære masse, både om andre mennesker og ikke minst om meg selv. Jeg er ikke redd for å ta i et tak, og så sier jeg meningene mine – spesielt om jeg opplever urett. Bruker ellers mye humor og er kvikk, positiv og lett til sinns.

Håvard SolemSenior PR- og kommunikasjonsansvarlig

Farmen/Torpet (inkl. kjendis), The Voice, Spillet, Gullruten, God morgen Norge, TV 2s høstlansering

Tel:+47 934 35 922havard.solem@tv2.no

FARMEN 2024: Stående bak f.v.: Tanja Pettersen, Jonathan Høiland, Cecilie Marie Røinås, Roy Morten Lereng, Glenn-Eric Moe, Erlend Arnesen, Edip Secici, Svein Håvard Saksen og Madelen Mindresunde. Sittende foran f.v.: Åsmund With, Renate Rønninghaug Markussen, Seble Kefele, Lea Steen, Miriam Jasmin Vik, Alex Noddeland og Julie Werner. Foto: Anton Soggiu/Strix Televisjon/TV 2