- Vi trenger alle gode krefter

Tidligere i dag ble det utsendt en pressemelding fra Samskipnadsrådet vedrørende fersk undersøkelse om køtall blant studentsamskipnadene i Norge.

For en byggenæring som opplever en alvorlig markedssituasjon, ville bygging av nye studentboliger kunne skapt ny aktivitet. Vi har ledige hender, og flere studentboliger kunne vært en livbøye til bedrifter som sliter. Vi kan ikke ha det sånn at tusenvis står i kø hver eneste høst. Dette er en viktig oppgave å løse. Vi oppfordrer regjeringen til å bruke den ene krisa til å løse den andre.

Nina Solli på byggeplass
Nina Solli på byggeplass NHO Byggenæringen NHO Byggenæringen

NHO Byggenæringen deler studentenes bekymring, og peker på tre hovedgrep for å øke studentboligbyggingen:

• Tilskuddet må økes.
  • Kommunene må regulere mer areal til boligformål, og samskipnadene i pressområder peker på særlig på mangel på festetomter som en utfordring.
  • Slippe til flere for å bygge og drifte studentboliger med samme betingelser som samskipnadene.

Nina Solli, administrerende direktør i NHO Byggenæringen sier:

• Med 12500 i kø for studentbolig etter studiestart og en boligkrise som vil tilta i styrke utover 2025, mener jeg det er riktig å la flere få være med å bygge. Både ideelle boligstiftelser og private utbyggere kan bidra å bygge studentboliger hvis de får samme vilkår.
  • Målet er vi enige om alle sammen: 3 000 nye studentboliger bygd hvert år. For å komme opp på det nivået, stabilt over tid, trenger vi alle gode krefter som vil være med på å nå målet.
  • Pengene til bygging strekker ikke like langt nå som før, som følge av høyere renter og kostnadsøkninger. Derfor er det viktig at tilskuddet økes, slik at tempoet øker og køene reduseres.

Arendalsuka:

NHO Byggenæringen arrangerer i samarbeid med Samskipnadsrådet og NSO debatt om studentboliger i Arendal kl. 18.00 i kveld (15. august). Arrangementet strømmes. Mer informasjon om debatten finnes her: https://www.arendalsuka.no/programsok/details/23397

I debatten deltar:
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel,
Stortingsrepresentant Lise Selnes (AP),
Stortingsrepresentant Himanshu Gulati (FrP)
Fraksjonsleder for byutvikling i Oslo Arve Juritzen (Høyre).

NHO Byggenæringen er en paraplyorganisasjon for 12 bransjer i byggenæringen som har over 3650 medlemsbedrifter og sysselsetter mer enn 72 500 ansatte. Vi ble etablert i 1997 og er i dag den tredje største landsforeningen i NHO.

NHO Byggenæringen jobber for å bedre rammebetingelsene til medlemsbedriftene samt tilbyr veiledning i kollektiv og individuell arbeidsrett, tilgang på prognoser og annen rådgivning.