VPS bør innføre digital kommunikasjon som standard
Verdipapirsentralen (VPS) fortsetter å sende mange innkallinger til generalforsamlinger med vanlig post. – Helt uforståelig i 2024. Det tar tid, koster penger og er lite bærekraftig. Hos de fleste går papirene rett i papirkurven, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Han vil ha fortgang i prosessen med å innføre digital kommunikasjonskanal som standard – og at de som vil ha papirversjon må be aktivt om det.
– Nå er det høysesong for utsendelse av papirer til generalforsamlinger som holdes tidlig vår og sommer. Vi mener VPS bør sørge for endringer til neste år, sier Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.
Unødig bruk
Alle som kjøper aksjer på Børsen må ha en konto i Verdipapirsentralen (VPS). Alle kjøp og salg blir registrert via kontoen din i VPS. Hver gang en omsetning skjer får du tilsendt en endringsmelding på kontoen din.
– Mye av kommunikasjonen med VPS er digital, selvsagt. Det som overrasker, er imidlertid at digital innkalling til generalforsamlinger ikke er innarbeidet som standardløsning for alle. Dermed er det fortsatt en mengde generalforsamlingsdokumenter som faktisk blir sendt med vanlig post. Det bør det blir en snarlig endring på, sier Aale-Hansen.
Det applauderes av børsnoterte Cloudberry Clean Energy, et fornybart energiselskap som utvikler, produserer og drifter vann, vind og solenergi i Norge, Sverige og Danmark.
– Vi sender postal innkalling til ca.65 % av våre aksjonærer. Dette medfører over 100.000 kr. i kostnad til trykking, pakking og porto. Ser vi på aksjonærene som mottar postal innkalling, er over 400 småaksjonærer med 100 eller færre aksjer. For flere av småaksjonærene som mottar postal innkalling, er kostnaden ved utsendelse høyere enn aksjeverdien de besitter. Dette er sløsing av penger og ressurser, og lite bærekraftig, sier Ingrid Bjørdal, direktør for bærekraft i Cloudberry.
Ineffektivt og lite bærekraftig
Regnskap Norge-sjefen synes eksemplet fra Cloudberry ikke hører hjemme i 2024.
– Det er unødige kostnader børsnoterte selskaper har som må sende ut innkalling og saksunderlag til alle aksjonærer før gjennomføring av generalforsamlinger. Det er grunn til å tro at de aller største selskapene har utgifter i millionklassen, sier Aale-Hansen.
Aksjonærer må selv logge inn på sin VPS-konto for å aktivere digital korrespondanse.
– Dette betyr at mange av dem, særlig småaksjonærer, får innkallinger i postkassen før de ender opp i papiravfallet. Dette er lite bærekraftig, spesielt når vi vet at det bare er et fåtall som faktisk deltar på generalforsamlingen. Her bør digitaliseringsprosessen fullføres. Med mindre aksjonæren selv eksplisitt ber om å kommunisere per post, bør alle dokumenter sendes digitalt., sier Aale-Hansen.
Loven sidestiller digital og fysisk post
Innkalling til en generalforsamling i et børsnotert selskap skal ifølge aksjelovens § 5-10 skje «skriftlig». Samtidig står det i samme lov § 1-6 at skriftlighet ikke hindrer bruk av elektroniske løsninger. Det betyr at e-post kan benyttes.
– Det at VPS ikke har lagt inn digital kommunikasjon som standardløsning for alle er nok et etterslep av hvordan kommunikasjon tidligere måtte være fysisk. I dag er det ingen grunn til at ikke også VPS legger til rette for mer effektiv og bærekraftig kommunikasjon med alle aksjonærer gjennom digital kommunikasjon som førstevalg, sier Aale-Hansen og legger til:
– VPS kan med få grep forenkle og effektivisere prosessen og dermed spare samfunnet for unødvendig bruk av papir og transport, samtidig som det vil gi økonomiske besparelser for den enkelte virksomhet med tanke på administrasjon og porto. Det er en vinn-vinn-situasjon både for næringslivet og samfunnet, mener Regnskap Norge-sjefen.
Kontakter
Bjørn Haakon NilsenSeniorrådgiver kommunikasjonRegnskap Norge
Tel:90627321bjorn.haakon.nilsen@regnskapnorge.noLene N. SundalskleivSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:47314948lene@regnskapnorge.noRegnskap Norge er bransjeforeningen for statsautoriserte regnskapsførere
Regnskapsbransjen har 70 % av norsk næringsliv som sine kunder. Regnskap Norges nær 9 000 medlemmer sitter tett på næringslivet, særlig de små og mellomstore bedriftene (SMB). Det gjør at vi kjenner virksomhetenes utfordringer godt og hva som er viktig for dem.
Regnskap Norge jobber for næringslivets interesser og driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett.
Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge
Historisk! Regnskap Norge inngår fordelsavtale med systemleverandør24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regnskap Norge har for første gang inngått en fordelsavtale med en systemleverandør av regnskaps- og kvalitetssystemer for regnskapsbransjen. Først ute er Duett, og avtalen kommer som et resultat av at medlemmene i Regnskap Norge ønsker en mer fornuftig fordeling av verdiskapningen som systemleverandører og regnskapsforetak skaper sammen hos sluttkundene.
Viktig avklaring fra Finansdepartementet om utsatt bærekraftsrapportering14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Finansdepartementet sendte fredag på høring forslag om utsatt innføring av nye krav til bærekraftsrapportering. – Regnskap Norge ønsker høringsforslaget velkommen. Dette er en viktig avklaring for næringslivet og sikrer like regler for norske og europeiske bedrifter, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Skattetrekkskonto: Næringslivets sparer 100 millioner, staten tjener 15 milliarder8.4.2025 09:18:13 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil fjerne kravet om skattetrekkskonto ved forskuddstrekk på lønn. Dette vil gjøre det mulig for arbeidsgivere å overføre pengene direkte til Skatteetaten, uten å måtte sette dem inn på en egen konto først. – Dette er et forenklingsforslag Regnskap Norge lenge har tatt til orde for. Vi ønsket en frivillig ordning, men har ingen vesentlige innvendinger til at ordningen gjøres pliktig, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.
Nytt aksjeeierregister: - Viktig å få på plass, men glem ikke næringslivets behov2.4.2025 08:43:14 CEST | Pressemelding
Skatteetaten og Brønnøysundregistrenes utreder etablering av et eierskapsregister for aksjer, som fikk aktualisert oppmerksomhet etter aksjekjøpene til Sindre Finnes. – Et register som til enhver tid er oppdatert, ikke bare én gang i året som i dag, har klare fordeler. Men forslagene som er lansert tar ikke hensyn til næringslivets allerede store rapporteringsbyrde, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Viktig avklaring: Finansministeren varsler i dag mulig utsettelse av bærekraftsregelverk21.3.2025 14:15:42 CET | Pressemelding
Forleden uke overrumplet Europakommisjonen mange ved å legge frem forslag til et forenklet regelverk for bærekraftsrapportering, samtidig som det ble foreslått utsatt ikrafttredelse med to år. – Vi er derfor glade for at Finansministeren i dag bekrefter at vi i Norge vil harmonisere både regelverk og ikrafttredelse med EU, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom