Nye krav i arbeidsmiljøloven – koster samfunnet nær kvart milliard kroner
Nye endringer i arbeidsmiljøloven fra 1. juli kan koste næringslivet nær en kvart milliard kroner i økte kostnader, viser anslag fra Regnskap Norge. – Vi har vanskelig for å forstå hvorfor det gjøres så dyrt og tungvint, sier adm.dir. Rune Aale-Hansen.

Hensikten med lovendringen er å ta mer informasjon inn i arbeidsavtalen slik at den blir mer oversiktlig, trygg og forutsigbar.
– Arbeidsmiljøregelverket er allerede i dag komplisert. I vår egen utredning om administrative sanksjoner, har vi avdekket at Arbeidstilsynet er blant de tilsynsmyndigheter som ilegger flest overtredelsesgebyrer i forbindelse med brudd på regelverk. Omfanget skyldes neppe bare bevisst handlinger, men et komplisert regelverk som er krevende å etterleve. Og nå blir det verre, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge, og fortsetter:
– Der en virksomhet før kunne henvise til en personalhåndbok for mer detaljert omtale av leverandør av forsikringer og pensjon, skal leverandør nå nevnes spesifikt og det skal gis en overordnet beskrivelse av hva ordningen består i. Og når virksomheten endrer leverandør må arbeidsavtalene oppdateres. Og det må skje kjapt. Endringer arbeidsforholdet som nevnt i §§ 14-6 og 14-7 skal tas inn i arbeidsavtalen tidligst mulig og senest den dagen endringen trer i kraft.
Avdemokratisering av regelverket
– Frem til nå har arbeidsgiver i mange sammenhenger henvist til personalhåndbok for utdypende informasjon blant annet pensjon, forsikringsvilkår og avvikende arbeidstid (sommertid og vintertid). Dette er ikke lenger tillatt. Alt skal nå innarbeides i arbeidsavtalen, eventuelt i en tariffavtale, forteller Regnskap Norge-direktøren:
– Det er bra med et organisert arbeidsliv, men realiteten er likevel at omtrent halvparten av norske arbeidstakere ikke er fagorganisert og er i prinsippet ikke omfattet av en tariffavtale. Det kan derfor fremstå diskriminerende at en forenklet håndtering av regelverket kun tillates for fagorganiserte arbeidstakere i kontrast til personalhåndbøker som alle kjenner og som gjelder for absolutt alle arbeidstakere. Dette skurrer. Minimum bør vi gjøre i Norge som man har gjort i Danmark, å akseptere fortsatt henvisning til personalhåndbøker.
Mer komplisert og dyrere ved lovbrudd
– Vi har fått et mer komplisert regelverk som allerede er krevende å etterleve. I tillegg har Stortinget vedtatt en eksplosiv økning i rammene for overtredelsesgebyr fra maks 15 G (1 860 420) til 50 G (6 201 400 kroner). Om ikke annet kan vi nok forvente at gebyrene Arbeidstilsynet inndrar i tiden fremover kommer til å stige kraftig. Det er ikke fordi arbeidsgiverne ikke bryr seg, men fordi regelverket er blitt så komplisert at det snart er umulig å etterleve, avslutter Aale-Hansen.
Fakta:
Det er 2,8 millioner arbeidstakere. I snitt anslås merarbeid på endring av en arbeidsavtale (hente den frem, skrive inn endringen(e), lagre, sende til medarbeider, sikre bekreftelse på at medarbeider har sett avtalen) å ta ca. 10 minutter til en kostnad på ca. 8,4 kroner per arbeidsavtale.
Nøkkelord
Kontakter
Lene N. SundalskleivSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:47314948lene@regnskapnorge.noBilder

Regnskap Norge er bransjeforeningen for statsautoriserte regnskapsførere
Regnskapsbransjen har 70 % av norsk næringsliv som sine kunder. Regnskap Norges nær 9 000 medlemmer sitter tett på næringslivet, særlig de små og mellomstore bedriftene (SMB). Det gjør at vi kjenner virksomhetenes utfordringer godt og hva som er viktig for dem.
Regnskap Norge jobber for næringslivets interesser og driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett.
Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge
Stadig flere vil jobbe som hele Norge økonomisjef28.4.2025 11:44:41 CEST | Pressemelding
Regnskapsbransjen er i stadig vekst og etterspør arbeidskraft. Tall fra samordnet opptak, som kom i dag, viser at bare helse har flere søkere enn studier i økonomisk og administrative fag. – Vi har over tid jobbet med å øke innsikten i hva det betyr å jobbe i regnskapsbransjen. Derfor er det gledelig å se at stadig flere velger seg en studieretning som kan lede frem til de vi kaller hele Norges økonomisjef, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.
Historisk! Regnskap Norge inngår fordelsavtale med systemleverandør24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regnskap Norge har for første gang inngått en fordelsavtale med en systemleverandør av regnskaps- og kvalitetssystemer for regnskapsbransjen. Først ute er Duett, og avtalen kommer som et resultat av at medlemmene i Regnskap Norge ønsker en mer fornuftig fordeling av verdiskapningen som systemleverandører og regnskapsforetak skaper sammen hos sluttkundene.
Viktig avklaring fra Finansdepartementet om utsatt bærekraftsrapportering14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Finansdepartementet sendte fredag på høring forslag om utsatt innføring av nye krav til bærekraftsrapportering. – Regnskap Norge ønsker høringsforslaget velkommen. Dette er en viktig avklaring for næringslivet og sikrer like regler for norske og europeiske bedrifter, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Skattetrekkskonto: Næringslivets sparer 100 millioner, staten tjener 15 milliarder8.4.2025 09:18:13 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil fjerne kravet om skattetrekkskonto ved forskuddstrekk på lønn. Dette vil gjøre det mulig for arbeidsgivere å overføre pengene direkte til Skatteetaten, uten å måtte sette dem inn på en egen konto først. – Dette er et forenklingsforslag Regnskap Norge lenge har tatt til orde for. Vi ønsket en frivillig ordning, men har ingen vesentlige innvendinger til at ordningen gjøres pliktig, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.
Nytt aksjeeierregister: - Viktig å få på plass, men glem ikke næringslivets behov2.4.2025 08:43:14 CEST | Pressemelding
Skatteetaten og Brønnøysundregistrenes utreder etablering av et eierskapsregister for aksjer, som fikk aktualisert oppmerksomhet etter aksjekjøpene til Sindre Finnes. – Et register som til enhver tid er oppdatert, ikke bare én gang i året som i dag, har klare fordeler. Men forslagene som er lansert tar ikke hensyn til næringslivets allerede store rapporteringsbyrde, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom